artikel

2014 in beeld: innovaties

infra Premium

Zonder innovaties geen vooruitgang. In dit eindejaarsoverzicht besteedt Cobouw aandacht aan een aantal innovaties die dit jaar het licht zagen. Enkele daarvan zijn juist bijzonder in hun eenvoud.

We hopen dat het overzicht van deze innovaties je inspireert om ook in het nieuwe jaar innovatieve ideeën vorm te geven in de praktijk!

’s Werelds grootste composiet sluisdeur voor Sluis III in Tilburg

Bouwcombinatie Heijmans-Boskalis bouwt bij Tilburg de nieuwe Sluis III en maakt tegelijkertijd het Wilhelminakanaal beter bevaarbaar. Sluis III vervangt twee kleinere sluizen en krijgt volgend jaar de grootste sluisdeuren van composiet (vezelversterkt kunststof) ter wereld. Composiet is een licht materiaal wat het makkelijker en goedkoper maakt de sluisdeuren te plaatsen.

 

Beeld: Heijmans.nl.

Het toepassen van composiet sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van provincie Noord-Brabant, bouwcombinatie Heijmans-Boskalis en Rijkswaterstaat. De sluisdeuren meten 6,2 bij 12,5 meter en worden gemaakt bij FiberCore Europe in Rotterdam. Vind jij de voor Sluis III in Tilburg gemaakte composiet sluisdeuren een topinnovatie? Breng dan je stem op deze innovatie uit (door op nummer 16 in de lijst te stemmen)! Stemmen op een andere in deze lijst genoemde infratechnische innovatie kan natuurlijk ook. Zo bepaal jij wie er volgend jaar tijdens de vakbeurs InfraTech met Cobouw Publieksprijs vandoor gaat!

Event Bridge, op één vrachtwagen te vervoeren

Frank de Groof bedacht de Event Bridge, een innovatieve mobiele personenbrug waarvan alle onderdelen op één vrachtwagen te vervoeren zijn. In februari van dit jaar werd de brug voor het eerst toegepast tijdens het WK Veldrijden in Hoogerheide.

 

Foto: eventbridge.nl.

Tijdelijke voetgangersbruggen worden veel toegepast bij evenementen, maar zijn ook handig om tijdens wegwerkzaamheden van langere duur te gebruiken. Een tijdelijke brug voorkomt dan dat mensen grote omwegen moeten maken om op hun bestemming te komen. Er bestaan meerdere tijdelijke bruggen maar om alle onderdelen daarvan te vervoeren, zijn vaak meerdere transporten nodig. De Groof bedacht een concept waarvan de onderdelen (de poten, de stalen bordessen en trappen met de houten vloerdelen) op een enkele vrachtwagen passen. De basisopstelling kan volgens hem door twee mensen binnen drie uur worden opgebouwd.

 

Beeld: eventbridge.nl.

Waterdoorlatende wegbelijning

Het idee is bijzonder in zijn eenvoud: thermoplast-strepen en -lijnen niet als massief vlak aanbrengen, maar in de vorm van druppels. Dat is de meest opvallende eigenschap waarin het van de Deense fabrikant LKF afkomstige wegbelijningsproduct ViziSpot type II verschilt van de ‘gewone’ thermoplast zoals dat op de Nederlandse wegen ligt.

 

Wat daar het voordeel van is? Door de thermoplast in een druppelstructuur met tussenruimten op het asfalt aan te brengen, blijft het regenwater niet op de thermoplast liggen. Daardoor is de reflecterende werking van de glasparels in het materiaal optimaal. Volgens Chris Gerritsen van importeur BRTC is de reflectie van ViziSpot type II ook hoger doordat het materiaal 50 procent glasparels bevat waar traditionele thermoplast voor 20 tot 25 procent uit glasparels bestaat. Dit jaar is ViziSpot type II voor het eerst in ons land toegepast door Ballast Nedam op het nieuwe gedeelte van de A4 bij Steenbergen.

 

Morgen Wonen, een nom-woning in één dag

Begin mei bracht VolkerWessels voor het eerst het concept Morgen Wonen in de praktijk. Toen werden in Holten binnen een paar weken tijd dertig energienotaloze woningen sleutelklaar opgeleverd. De onderdelen van de woningen die VolkerWessels daar bouwde, kwamen tot in alle details geprefabriceerd de bouwplaats op. Daar was het een kwestie van inhijsen en monteren.

 

Foto: morgenwonen.nl.

Met het concept Morgen Wonen is na één werkdag één nom(nul-op-de-meter)-woning klaar. Toen de de dertig woningen in Holten af waren, ging VolkerWessels meteen verder met het volgende project, in Zeist. Daar kwamen vijf blokken van elk vijf nom-woningen. Het concept Morgen Wonen sluit mooi aan op de Nul-op-de-meterhypotheek die per 1 januari 2015 kan worden afgesloten. Met deze hypotheek kunnen woningbezitters die hun woning willen renoveren naar nom, en kopers van nieuwe nom-woningen, 25.000 euro extra lenen. Daarnaast kan het innovatieve woningbouwconcept gebruikt worden om verder invulling te geven aan de Stroomversnelling.

 

Foto: morgenwonen.nl.

Thermohardende hars

Demontabel bouwen met lijm, pur en kit? Dit zou in de toekomst moeten kunnen met de thermohardende hars die TNO heeft ontwikkeld. Deze hars wordt zacht onder invloed van warmte. Met de hars kunnen thermohardende producten worden gemaakt die na verhitting opnieuw vloeibaar worden. Krassen in beschadigde lak kunnen zo dichtlopen zodat het ooit glanzend gepoedercoate gevelpaneel er weer als nieuw uitziet, of een schilderbeurt van het houtwerk weer een paar jaar kan worden uitgesteld. Dit kan in principe met elke verfsoort. Het verwarmen van de thermohardende hars gebeurt in een oven of met een föhn.

 

Foto: TNO.

Bouwstenen winnen uit algen

Dit jaar kwam er nog een opmerkelijke, voor de bouwsector bruikbare vinding uit de koker van TNO: een methode om bouwstenen te winnen uit algen. Naast olie, bevatten algen ook eiwit, lipides, koolhydraten en vetzuren. Daarvan kun je verf, coatings, lijmen en specifieke kunststoffen maken. Om bij de benodigde componenten te komen, moet de celwand van de algen voorzichtig worden opengebroken. Dit voorkomt beschadiging van de stoffen die je wilt winnen. In de mildheid van het proces en de daaropvolgende technologie om de componenten van elkaar te scheiden, zit TNO’s expertise. Deze zomer werd een pilotfabriek in Lelystad geopend waar de methode om bouwstenen te winnen uit algen wordt toegepast. Als voordeel van het winnen van grondstoffen uit algen noemt TNO dat de verbouw van algen op het water niet concurreert met de verbouw van andere gewassen.

 

Foto: TNO. 

Thin Glass

Thin Glass is de meest vernieuwende ontwikkeling op glasgebied. Het product koppelt een extra verharde buitenschil aan een flexibele kern. Daarmee beschikt de bouw nu over een doorzichtig materiaal dat tegelijk hard is en buigzaam.

 

Foto: Thin Glass, onderworpen aan een buigtest.

Vanaf 1,5 millimeter dik wordt het glas interessant voor ‘dagelijkse’ bouwtoepassingen. Het Oostenrijkse bedrijf Lisec werkt al jaren aan vierlaags glaspanelen met dunglas. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een venster gemaakt met glaspanelen van 1,6 millimeter dik, low-E en anti-reflectie coatings en een spouwvulling met argon. Dit paneel heeft een U-waarde van 0,3 Watt per vierkante meter Kelvin, weegt de helft van een vergelijkbaar paneel met regulier glas en kost eenvijfde minder in productie. Probleem is nog dat de glasschijven zó flexibel zijn dat ze naar buiten en binnen zuigen bij temperatuurschommelingen in de tussenkamers. Die beweeglijkheid is juist weer een voordeel in aardbevingsgebieden.

Installatieschip voor windmolenparken: de Aeolus

Speciaal voor de bouw van offshore windmolenparken ontwikkelde Van Oord een transport- en installatieschip: de Aeolus. De boot is zelfvarend en zet zich met vier poten van elk 84 meter vast op de zeebodem voor hei- en hijswerkzaamheden.

 

Foto: Van Oord.

Aan boord is onder meer een 900 tons kraan en een gripper van 450 ton. De Aeolus werd deze zomer voor het eerst ingezet voor het slaan van funderingspalen voor park Luchterduinen, voor de kust van Noordwijk. Het schip zal ook te hulp schieten bij de bouw van Gemini, waar 150 windmolens verrijzen.

Reageer op dit artikel