artikel

‘Innovatie in wegenbouw ver te zoeken’

infra

‘Innovatie in wegenbouw ver te zoeken’

De wegenbouw kan nog veel innovatiever als markt en opdrachtgevers elkaar meer ruimte gunnen. De keus voor ‘Proven technology’ en 450 verschillende aanbestedingsvormen helpen daar niet bij.

Dat signaleert Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. De trends zijn onmiskenbaar zichtbaar tijdens het Nationale Wegencongres: krimpende budgetten bij de opdrachtgevers, minder hinder, slimmer plannen en een verschuiving naar (langjarig) onderhoud. Daarbij is de realiteit dat er voor wegenbouwers minder opdrachten zijn binnen te halen, stelt directeur Jaap Kruijt van Mourik Groot-Ammers een breed gedragen gevoel. “Dat betekent een profiel vaststellen, kiezen en ook verliezen. En dat vinden we in deze sector best lastig. De bouw is nog veel te veel een eenheidsworst en signaleer nog veel kopieergedrag.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels