artikel

Heijmans verjongt asfalt met rijdende straalmotor

infra

Heijmans verjongt met een omgebouwde straalmotor zeer open asfalt beton (zoab) met een bitumencoating. De gasturbine blaast in elke rijstrook afzonderlijk nieuw leven. Het effect van de behandeling gaat tot drie jaar mee. De aannemer voert voor Rijkswaterstaat proeven uit met dit ‘Air Jet Sealen’.

Gasturbine blaast letterlijk nieuw leven in deklaag rijstrook

De levensduur van zoab baart nogal eens zorgen, zegt innovatiemanager Gerbert van Bochove van Heijmans. In het poreuze wegdek kan zich water ophopen waar het in de winter bevriest en schade veroorzaakt. De Rosmalense wegenbouwer helpt dat probleem de wereld uit met een nieuwe emulsie van bitumenproducent Latexfalt, die op een schoongemaakt wegdek wordt gespoten. Een omgebouwde straalmotor blaast de emulsie met warme lucht op en in het wegdek. Het nieuwe bindmiddel dringt zo diep in de zoab. De hechtbruggen tussen de zoab-korrels in de deklaag worden erdoor verbeterd en versterkt. De warme lucht uit de gasturbine zorgt er ook voor dat de emulsie snel droogt zodat het wegdek weer snel daarna kan worden vrijgegeven. Omdat het werk ’s nachts plaatsvindt kan de weg in de ochtend weer worden gebruikt.

Het bijzondere van het Air Jet Sealen zit in onder meer de rijstrookbrede behandeling. Van Bochove: “Door bijvoorbeeld een snel slijtende rechterrijstrook na vijf tot zeven jaar preventief te behandelen kan deze weer een aantal jaren mee tot het de moeite loont om de deklaag over de hele breedte te vervangen.”

De verjonging gebeurt met een snelheid tot zes kilometer per uur. De straalmotor is de tweede wagen in een ‘trein’ van drie. Voordat die gaat rijden is het wegdek schoongemaakt met een zoab-reinigingswagen. De eerste wagen van de ‘trein’ spuit de emulsie op het wegdek waarna de gasturbine het materiaal verdeelt. Het resultaat wordt licht afgestrooid. “De praktijk heeft bewezen dat het wegdek anders te glad wordt”, zegt Van Bochove.

Onderzoek van boorkernen in een scanner bij de TU Delft wijst uit dat de methode in de praktijk doet wat de theorie belooft. Heijmans beproeft zelf het effect van de behandeling met een ‘rijproef’. Voor dit onderzoek worden voor de behandeling drie kernen van 150 millimeter diameter uit het wegdek geboord.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels