artikel

Pps kan veel waarde voor de maatschappij creëren

infra

Pps kan veel waarde voor de maatschappij creëren

Vorige week was een van de eerste pps’en in het nieuws: de Wijkertunnel. Een tunnel die er is gekomen omdat de noodzaak er was en banken het geld hebben voorgeschoten. Maar deze financieringsconstructie pakt nu niet lekker uit.

De overheid zou de banken op basis van het aantal gebruikers van de tunnel terugbetalen. Daarbij heeft de overheid verkeersprognoses gemaakt op basis van het eigen voorgenomen verkeersbeleid, waarop de banken vervolgens hun financieringsaanbod hebben gebaseerd. De werkelijkheid bleek vervolgens heel anders, een werkelijkheid waarop de overheid zelf de meeste invloed heeft gehad.

In die tijd was het beleid nog dat er sterk zou worden ingezet op minder verkeer door extra investeringen in openbaar vervoer en mobiliteitsremmende maatregelen zoals stringent parkeerbeleid en rekeningrijden. Vervolgens is dat beleid niet doorgevoerd, met alle gevolgen van dien. Vanwege een veel groter aantal gebruikers van de tunnel moet de overheid nu veel meer terugbetalen aan de banken dan voorzien was. Voor velen een reden om deze vorm van financiering (pps) niet meer te willen.

Van het bedrijfsleven en de banken wordt bij pp’s een flinke bereidheid tot risico nemen gevraagd over dertig jaar. Als bij de Wijkertunnel het beleid anders had uitgepakt en de private sector op de blaren was komen te zitten, hadden we dan dezelfdephef gehad? Ik denk het niet. Vergeten wordt dat het een zeer succesvol project is. In no-time gebouwd, van zeer goede kwaliteit en het object wordt ontzettend veel gebruikt. Er is dus veel waarde voor de maatschappij gecreëerd. Pps is de manier om projecten die goed zijn voor de maatschappij vlot voor elkaar te krijgen, met vaak creatievere oplossingen. In het geval van de Wijkertunnel had het wel een beetje slimmer gemogen, door in ieder geval een plafondbedrag voor terugbetaling in te voeren.

Ik heb het vaker geroepen: de overheid kan er voor zorgen dat er veel meer vaart komt in (grote) projecten. Garandeer een bepaald rendement en er is in Nederland genoeg investeringsgeld beschikbaar. Financiering via staatsobligaties of crowdfunding lijkt mij ook een mooie manier om de maatschappij er bij te betrekken.

Ed Nijpels, Voorzitter NLingenieurs

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels