artikel

Accu’s bussen laden contactloos op

infra

Openbaarvervoerder Rhein-Neckar-Verkehr (RNV) zet in het Duitse Mannheim twee elektrische stadsbussen in met accu’s die contactloos worden opgeladen. De accu’s laden door middel van inductie wanneer de bussen aan de haltes reizigers in- en uitlaten. In het wegdek wordt daarvoor een stroomvoerende kabel ingegraven. Deze laadt de accu’s op dezelfde manier op als een moderne […]

Openbaarvervoerder Rhein-Neckar-Verkehr (RNV) zet in het Duitse Mannheim twee elektrische stadsbussen in met accu’s die contactloos worden opgeladen. De accu’s laden door middel van inductie wanneer de bussen aan de haltes reizigers in- en uitlaten. In het wegdek wordt daarvoor een stroomvoerende kabel ingegraven. Deze laadt de accu’s op dezelfde manier op als een moderne elektrische tandenborstel.

Bombardier ontwikkelt deze techniek onder de merknaam Primove. De fabrikant levert ook de elektrische aandrijving voor de bussen. De bussen zijn een product van het Zwitserse Carrosserie Hess.

RNV laat op proef ook een elektrische bestelwagen rijden met contactloos oplaadbare accu’s. Een studie moet onder meer uitwijzen hoe de accu’s zich verhouden tot hun taak en de specificaties van de infrastructuur die voor het laden nodig is. Het Duitse ministerie van transport steunt de proef met 3,3 miljoen euro. In Nederland werd de inductietechniek van Bombardier voorgesteld voor de inmiddels geschrapte Groningse tram. Het zijn vooral trambedrijven die interesse hebben voor de inductietechniek omdat een kabel in de bestrating een bovenleidingconstructie overbodig maakt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels