artikel

N329 leidt wegenbouw naar de toekomst

infra Premium

Wie wil weten waar het met de wegenbouw in de toekomst naar toe zal gaan, moet eens kijken naar de N329, meent Ronald Dubbink, realisatiemanager weg bij Aannemingsmij. Van Gelder. Deze 6 kilometer lange weg nabij Oss is onder meer energie- en CO 2 -neutraal. Als Weg van de Toekomst heeft de N329 de Dubo Award 2012 in de wacht gesleept.

De N329 biedt een staalkaart aan technieken die op den duur gemeengoed zullen zijn in de infrastructuur, zei Dubbink op een bijeenkomst van CROW op InfraTech. Dat is bijvoorbeeld het 3100 vierkante meter grote zonnepaneel waarmee de weg zelf elektriciteit genereert voor onder meer de verkeerslichten. Een deel van de cellen is verwerkt in acht boomvormige constructies die langs de weg staan. De 12 meter hoge ‘zonnebomen’ zijn gemaakt naar een ontwerp van architectenbureau Wurck uit Rotterdam.

De verkeerslichten leiden de automobilist in een groene golf over de weg. De bestuurder krijgt daarbij hulp van een bewegend lichtblok in de berm. “Wanneer de auto net zo snel rijdt als het licht verschuift komt de chauffeur altijd alleen maar groene verkeerslichten tegen”, zegt Dubbink. Te snel of te langzaam rijden wordt bestraft met wachttijd bij de stoplichten.

De lichtband bestaat uit 3500 led’s die elk een eigen IP-adres hebben. Zo kan van elke led de status worden gecontroleerd. De leds krijgen door middel van inductie energie. “Er zijn geen draden meer die kapot kunnen gaan en geen contacten die kunnen corroderen”, zegt Dubbink. Dat spaart volgens hem aanmerkelijk op onderhoudskosten.

De onderhoudskosten van het wegdek kunnen op hun beurt aanmerkelijk verminderen wanneer gaten worden gevuld volgens de methode van het Schotse Nu-Phalt. Road Repair uit Hengelo zoekt als vertegenwoordiger van deze producent Nederlandse demonstratieprojecten en partners die de techniek willen toepassen. “Een ploeg van twee man kan een gat in ruim twintig minuten herstellen en het resultaat blijft zes tot acht jaar intact”, prijst Henk Hilverink zijn aanbod aan. Per gerepareerd gat bedragen de kosten volgens hem ongeveer 54 euro. Reparaties zijn in Hilverinks ervaring vaak geen lang leven beschoren omdat een gat niet altijd goed wordt schoongemaakt waardoor het opvulmateriaal te weinig hecht. “Het is vaak een kwestie van een emmer leeggooien. Het materiaal ligt er soms al na twee of drie dagen weer uit.” Bij de methode van Nu-Phalt verhit een soort magnetron een oppervlak van een vierkante meter. Het asfalt aan de randen van het gat wordt daardoor zacht zodat het kan worden uitgeharkt. Het vierkant wordt daarna besproeid met een hechtemulsie en afgedekt met nieuw materiaal. Het resultaat wordt vervolgens aangewalst. “Het verkeer kan er direct overheen”, zegt Hilverink, “ook al is het materiaal nog niet helemaal afgekoeld.“

Reageer op dit artikel