artikel

Schnee- und Spurpflug

infra

Schnee- und Spurpflug

Die große Siberische Kälte’ is ingevallen in Oberland met temperaturen van dik beneden de 20 graden Celsius en er valt veel sneeuw. Toch rijdt onze trein stipt op tijd. Geen gereduceerde dienstregeling of bevroren wissels.

Voor het instappen zie ik een indrukwekkend grote sneeuwschuiver voor de locomotief, een “Schnee- und Spurpflug”. Het gevaarte is knalrood geschilderd en heeft twee aansprekende ogen en een snor. Met een minuut of vijf rijden we moeiteloos door de meters dikke sneeuwmuren die aan beide zijden van het spoor te zien zijn richting Wengen. Het landschap wordt allengs sprookjesachtig leeg en wit. Ons Zwitserse rijtuig is behaaglijk warm, waardoor het ski-jack uit kan. Een beetje een tik van me maar ik zoek op mijn i-Phone het jaarverslag van de Jungfraubahn holding AG-REG op, de onderneming die deze mooie spoorverbinding exploiteert. Er blijken 485 mensen te werken die een omzet generen van 115 miljoen euro. De EBITDA bedraagt maar liefst 38%, ofwel een super rendabel lijntje dat voor meer dan driekwart gefinancierd is met eigen vermogen. Ik lees verder en verbaas me nog meer; de maatschappij beschikt over een eigen waterkrachtcentrale die ‘s zomers 27 miljoen KWh opwekt en ‘s winters 8 miljoen KWh. Trouwe aandeelhouders krijgen gratis vervoersbewijzen uitgekeerd. Ik begin te begrijpen waarom deze vervoerder is gekozen tot meest sympathieke Zwitserse Small Cap onderneming in 2010.

Tegenover me zit mijn vrouw in de Volkskrant een heel ander verhaal te lezen. Minister Melanie Schultz wenst opheldering over de problemen op het spoor door het winterweer. Ze wil vooral weten “hoe het kan dat met alle investeringen van de afgelopen jaren om het spoor winterklaar te maken, het toch weer niet lukt”. Ook wil ze een internationale expert inschakelen die ervaring heeft met koud-weer-problemen om de situatie in Nederland te bekijken. Ik grinnik om de parallel in deze situatie en kijk nog eens naar de trein met die mooie ‘Schnee- und Spurpflug’ waar we ons in bevinden. De expert waar minister Melanie Schultz naar zoekt, zou bij uitstek iemand van de Jungfraubahn holding AG-REG kunnen zijn. Het gaat er immers om dat wij over grenzen heen moeten kijken om te kunnen leren van een ander en daarmee ons eigen systeem te kunnen verbeteren. Onze Zwitserse vrienden weten dat snelle besluitvorming bij weersverslechtering cruciaal is om het treinverkeer op gang te houden. Dat onze vervoerders en spoorbeheerders eerst noodgedwongen afstemming moeten zoeken voordat een trein kan worden omgeleid, is niet handig. Ze hebben bij de Jungfraubahn holding AG-REG niet voor niets infrastructuur en vervoer eenduidig belegd binnen de ’Geschäftsleitung’.

Zou het kunnen in Nederland? Kleine slagvaardige regionale vervoerders met daadkracht en creativiteit, die winstgevend zijn en ook bij koud weer een goede service kunnen bieden. Een vervoerder met tevreden reizigers die aandeelhouder zijn en waar plaatsbewijzen worden uitgekeerd als dividend. Na deze inspirerende gedachte merk ik dat we er zijn. Precies op tijd.

 

Michael Schoevaart is directeur kennismanagement bij Balance – Advies, Projecten, Interim en practice leader Governance, Riskmanagement & Control (GRC). Onze organisatie vormt een dynamisch netwerk waarin kennis wordt uitgewisseld en innovatieve oplossingen worden ontwikkeld. Ons team bestaat uit ruim 350 professionals die een belangrijke bijdrage leveren aan omvangrijke projecten. Zij kenmerken zich door gedrevenheid, inlevingsvermogen en respect voor hun omgeving – of zij nu advies uitbrengen, een beproefde oplossing implementeren, een project managen of hun expertise inzetten als interim collega. Kijk voor meer informatie op www.balance.nl.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels