nieuws

Ophef over foto bouwcampagne: ‘Dit is vrouwonvriendelijk en zo 1986’

bouwbreed 13083

Ophef over foto bouwcampagne: ‘Dit is vrouwonvriendelijk en zo 1986’
Bouw Partners 13-7-2019 in Winschoten

“De bouw is geen plek voor pitspoezen…” Een foto met daarop zes uitdagend geklede meisjes met bouwhelmen veroorzaakt enige opschudding op social media. Uitzendbureau Bouwpartners zet het zestal in om meer jongeren in de bouw te krijgen, maar verschillende mannen en vrouwen spreken er schande van. “Dit is respectloos.”

Uitzendbureau Bouwpartners bedacht iets om op te vallen. De naamsbekendheid moet worden geborgd en dus schakelde het uitzendbureau een modellenbureau in voor het maken van een mooie kalender voor in de bouwkeet: zes meiden met helm en pikante kledij, welke bouwvakker is er niet mee groot geworden?

En toch valt de eerste foto die vorige week op social media geplaatst werd door het modellenbureau Look-Around Promotie niet bij iedereen in de smaak. Sterker nog: de reacties zijn vooral negatief.

Het verhaal gaat verder onder de afbeelding 

“Zo weet je zeker dat er geen extra vrouwen in de bouw komen werken”, reageert de een. “Respectloos”, de ander. “Zo 1996, of was het 1986?”, weer een ander. “In de Formule 1 is dit beeld niet meer van deze tijd, Bouwpartners begint ermee.”

‘Smakeloos’

En zo gaat het nog eventjes door. Van “smakeloos” tot “vrouwonvriendelijk” tot “buitengewoon slecht voor de reputatie voor vaklieden in de bouw”. Om niet te zeggen “waardeloze reclame anno deze tijd.”

De ophef is het uitzendbureau niet ontgaan. Rolf Heeres, bedrijfsleider bij Bouwpartners, reageert er nuchter op en wel eerst iets rechtzetten.

“Laten we beginnen bij het begin. We zijn bezig met een reclamecampagne. We hebben besloten daar vrouwelijke modellen voor in te zetten om de aandacht te trekken. In een loods van een bevriende aannemer hebben we foto’s gemaakt. Aan het einde van de dag is deze groepsfoto gemaakt door de eigenaar van Look-Around, Anneke Dijkstra. Die foto is dus geen onderdeel van de campagne.”

Zelfs over het eindresultaat wordt nog nagedacht, zegt de bedrijfsleider. “Op grond van alle reacties die we krijgen zijn we die ook nog aan het heroverwegen.”

Eén navel

Heeres vindt de ophef overtrokken. “Te bloot? Ik zie niets van blote vrouwen, ik zie één navel. Ik vind de foto’s ook niet te ver gaan. Vrouwonvriendelijk? Waarom? Sterker. Vrouwen worden bij ons met open armen ontvangen. We hebben ook verschillende aan het werk: werkvoorbereiders, calculators en projectleiders.”

Opvallen met een nieuwe campagne, dat is het doel. Of zoals hij zelf zegt: “branding.”

“Wij denken nu aan een verjaardagskalender die in alle bouwketen komt te hangen. Die blijft namelijk langer hangen dan een gewone kalender.”

Het verhaal gaat verder onder de afbeelding 

Aandacht is aandacht, is zijn standpunt. “Wij geloven dat je met een aantrekkelijke plaat eerder in contact komt met mensen dan met een lap tekst. En mensen in de bouw kijken graag naar vrouwen.”

Dat valt hem op in de reacties: “Ze zijn vooral van vrouwen. Mannen hoor ik hier niet over. Natuurlijk hebben we de risico’s hiervan vooraf besproken. In de uiteindelijke campagne zullen we daar ook blijk van geven. Met de bijbehorende teksten zullen we laten zien dat we opkomen voor vluchtelingen, statushouders en juist voor meer vrouwen in de bouw zijn. Iedereen is welkom.”

Extra volgers

De bazin van Look-Around vond de reacties vervelend, zegt Heeres. “Ik heb met haar gesproken, ze zat ermee. Haal het positieve eruit, zei ik. Ze heeft er namelijk wel veel volgers bij gekregen. En over twee maanden weet niemand dit nog.

Het verhaal gaat verder onder de afbeelding 

Nieuwsgierig of juist nog meer verontwaardigd? De kalender volgt in september, verwacht de bedrijfsleider.

“Wat mijn vrouw ervan vindt? Prachtig. Je kunt zeggen, het is niet van deze tijd, maar er zijn ook een hoop mensen die het nog steeds mooi vinden.”

Overigens zijn er ook mensen die het initiatief wel kunnen waarderen. “Geweldig”, reageert een van hen.

Reageer op dit artikel