nieuws

Heijmans wil gewoon door met Zuidasdok: ‘Mits de kosten worden gedekt’

bouwbreed 3515

Heijmans wil gewoon door met Zuidasdok: ‘Mits de kosten worden gedekt’
CEO Ton Hillen en CFO Hans Janssen van Heijmans bij de presentatie van de jaarcijfers. Foto: Eran Oppenheimer

Heijmans wil ondanks het hoog opgelopen conflict door met de Zuidasdok. Het bouwbedrijf is niet van plan het project zomaar te laten klappen. Dit zei CEO Ton Hillen, tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. “We kunnen dit en willen dit ook. Mits de kosten worden betaald.”

Het project op de Zuidas dat al lange tijd stroef verliep, bereikte in juni een dieptepunt toen opdrachtgever Rijkswaterstaat het ontwerp voor de ondertunneling van de snelweg A10 afkeurde. Dit was voor bouwcombinatie ZuidPlus (Heijmans, Fluor en Hochtief) de druppel. Zij besloten het grootste gedeelte van het werk neer te leggen.

Sindsdien wordt er naarstig naar een oplossing gezocht. Eigenlijk zou die er nog voor de bouwvak komen. Maar inmiddels is bekend dat er pas in 2020 meer duidelijkheid komt.

Al het nieuws over het Zuidasdok

Al het nieuws over het Zuidasdok

‘We moeten er zien uit te komen’

Zo gek was het dan ook niet dat Heijmans tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers– het bouwconcern zette nette resultaten neer- bestookt werd met vragen over het project. De meeste kon of wilde Hillen niet beantwoorden. Maar duidelijk maakte hij wel dat Heijmans niet zomaar stopt met het project.

“Of wij bereid zijn het project te laten knallen? Dat vind ik geen vraag”, reageerde de CEO fel. “We moeten er met elkaar zien uit te komen, op een constructieve manier.”

Geen nieuwe aanbesteding

De CEO gelooft erin dat dat kan gaan lukken. Een nieuwe aanbesteding komt er dan ook niet, benadrukte hij. “Nee”, zei hij stellig. “Dat is niet nodig. De herijkingsfase waarin het project nu verkeert, is onderdeel van het contract.”

In deze herijking wordt het hele project onder de loep genomen. Daarbij wordt gekeken naar het nut en de noodzaak van de hele opgave. Is zo’n grootscheepse ingreep met ondertunneling eigenlijk wel nodig? Kan het niet versoberd worden? Hillen liet zich daar niet over uit.

Extra kosten

Voor Heijmans is het vooral van belang dat de extra kosten van de nieuwe scope- er moeten onder andere extra spoor en fietsenstalling bijkomen- gedekt worden. Het project kan volgens de bouwcombinatie niet meer gedaan worden tegen het gegunde bedrag van 990 miljoen euro. “De scope is veranderd en dat betekent dat je daar afspraken over moet maken. Daarnaast moeten we kijken naar verdeling van de risico’s.” Wat voor bedrag er extra nodig is, daar wilde de CEO ook niets over zeggen.

Als de partijen er onverhoopt tóch niet uitkomen, heeft Heijmans wel de mogelijkheid eruit te stappen. De bouwer zit niet helemaal vastgetimmerd in het contract. “Dat we nu al een pas op de plaats hebben gedaan betekent dat we niet klem zitten. Dus ja, we kunnen eruit.”

Geen hoofdpijndossier

Ondanks de opgelopen spanningen is het project voor de CEO geen hoofdpijndossier. Hillen ziet het puur als een zakelijk conflict. “We zitten er ook maar voor vijftien procent in. Dit is gewoon wat het is.”

Stikstof: ‘Nog geen vertragingen’

Hillen was sowieso in een nuchtere stemming. Ook over de stikstofproblematiek, wat ervoor kan zorgen dat honderden projecten door heel Nederland in de knel komen, deed de topman vrij luchtig. Na de uitspraak van de Raad van State in mei heeft Heijmans een taskforce opgezet om uit te zoeken welke projecten er geraakt kunnen worden. Tot op heden zijn er nog geen vertragingen gevonden, stelt de topman.

“De gevolgen voor Heijmans zijn tot nu toe beperkt. De vertragingen in binnenstedelijke projecten, waardoor we in de eerste helft van 2019 een lagere omzet hebben geboekt, hebben niets met de stikstof te maken.”

‘Fijnstofprobleem viel ook mee’

In de toekomst zijn vertragingen echter niet uit te sluiten, moest Hillen bekennen. Toch leidt dat niet direct tot enorm grote kopzorgen bij de topman. “Ik zeg niet dat we geen zorgen hebben. Maar je moet dit in breder perspectief zien. De hele bouwsector, de overheid, de landbouwsector: iedereen krijgt hiermee te maken. De overheid zit er boven op. Toen vijftien jaar gelden de fijnstofuitstoot een enorm probleem leek, bleek dat uiteindelijk ook wel mee te vallen. Ja, projecten zullen hierdoor vertragen, maar ik geloof niet dat dit de hele economie gaat vertragen.”

Daarnaast biedt de stikstofproblematiek ook kansen, benadrukte de topman. “Dit daagt ook uit tot nieuwe innovatie. En misschien ook wel tot extra omzet.”

Bouwprojecten in steden duren veel langer

Voorlopig moet het bouwconcern het nog doen met omzet uit andere takken van sport. Vooral met de woningbouwactiviteiten boekte Heijmans in de eerste helft van 2019 meer omzet, in de infra en de vastgoedsector ging het iets minder goed. In de infrasector was dit volgens verwachting. Vanwege het selectieve aannamebeleid kan de bouwer daar nou eenmaal minder omzet vandaan halen.

Flinke toename werknemers
Het aantal FTE’s is bij Heijmans flink gegroeid in het eerste kwartaal van 2019. Er zijn honderd arbeidskrachten bijgekomen ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Volgens Heijmans zijn er ook veel nieuwe functies in het bedrijf gekomen. Zo heeft het bouwconcern tien dataspecialisten aangenomen.

In de vastgoedsector heeft de daling te maken met een vertraagde start bij binnenstedelijke vastgoedprojecten. In de crisistijd kon een bouwproject in de stad binnen drie maanden beginnen, nu is dat gemiddeld zes. Daar heeft Heijmans- door de flinke toename in binnenstedelijke projecten- steeds meer mee te maken.

‘Omzet is niet weg, alleen vertraagd’

“Dit komt door de complexiteit, de krapte in de markt en de langere procestijd. Projecten als de Greenville in Utrecht starten daardoor een stuk later. Dat zie je nu terug in de omzet. Maar die omzet is niet weg, het is alleen vertraagd”, benadrukte de topman.

Hillen is dan ook ‘erg content’ met de resultaten. “2,5 jaar geleden had ik hier zeker voor getekend. We hebben een solide onderneming neergezet. We zijn er nog niet, zeker niet. Maar we hebben flinke stappen gezet. We zijn op weg een goed resultaat neer te zetten voor 2019”, aldus een trotse CEO.

Reageer op dit artikel