nieuws

Bouwagenda bereikt gevaarlijk kantelpunt: ‘Verlenging is geen optie’

bouwbreed 2267

Bouwagenda bereikt gevaarlijk kantelpunt: ‘Verlenging is geen optie’

Revolutie in de bouw. Wientjes beloofde dat de sector twee jaar geleden met een gloednieuwe Bouwagenda. De bouw draait weer op volle toeren, maar is nog allesbehalve revolutionair. De sector is te druk en heeft geen tijd voor revolutie. “De tijd dringt. Verlenging van de Bouwagenda is onbespreekbaar. Vier jaar moet genoeg zijn.”

Twee jaar geleden alweer werd de Bouwagenda gelanceerd. De bouw moet radicaal anders gaan werken: innovatiever, digitaler, integraler, kosten efficiënter, productiever, met meer kwaliteit en aantrekkelijk voor nieuwe generaties. Het moet allemaal en binnen vier jaar, maar de helft van de tijd is al opgesoupeerd. Is nog twee jaar wel genoeg?

Het feestje donderdag in Scheveningen markeert de tweede verjaardag. Trekker Bernard Wientjes is het stralende middelpunt. Hij geniet zichtbaar van de grote opkomst in Scheveningen en houdt de moed erin: “Dit is het bewijs dat de agenda urgent is”, wijst hij naar het gemêleerde gezelschap om zich heen. Floris van Alkemade is er, Ben van Berkel is er, Rob van Wingerden is er en uiteraard Maxime Verhagen, Doekle Terpstra en Titia Siertsema.

Elf Road Maps

  1. Bruggen en sluizen
  2. Toekomstige waterhuishouding
  3. Energieinfrastructuur
  4. Particuliere woningvoorraad
  5. Gereguleerde huurwoningen
  6. Vervanging en nieuwbouw
  7. Bestaande hoogbouw
  8. Verduurzaming scholen
  9. Wonen en zorg
  10. Utiliteitsbouw
  11. Aardbevingen

“Hier en daar staat al een locomotief”

“Het is zeker mogelijk om de doelen te halen. Alle rails liggen er inmiddels en hier en daar staat al een locomotief. Nu moeten de treinen gaan rijden. En er is geen weg terug”, herhaalt Wientjes meerdere keren.

Komende twee jaar is het erop of eronder. ‘Van denken naar doen’ is niet voor niets het thema van de rapportage van twee jaar Bouwagenda. Lukt het om alle plannen tot uitvoering te krijgen? De klimaatdoelen van Parijs lopen als een rode draad door de Bouwagenda: Duurzame woningen, duurzame scholen, circulaire kunstwerken. Het moet allemaal.  ‘Nog 8000 werkdagen te gaan tot 2050’ was vorig jaar de boodschap, waarvan alweer ruim 300 werkdagen voorbij zijn.

“Bouwagenda gaat over de lange termijn”

De bouw is alweer druk en heeft te weinig handjes beschikbaar voor al die duurzame doelen? Onzin vindt Wientjes. “Dit gaat over de lange termijn. De sector is op zoek naar werk dat ongevoelig is voor conjunctuurschommelingen. Daar speelt deze agenda op in. Ik zou het als grote bouwer wel weten.”

Eigenlijk is Wientjes best tevreden met de stand van zaken, zo halverwege de rit. Het bescheiden team van de Bouwagenda heeft geen moeite om de Taskforce en de trekkers van de elf ‘roadmaps’ gemotiveerd te houden. Elke keer worden weer stappen en stapjes gezet. Maar gaat het hard genoeg?

Ook voor Rijkswaterstaat heeft Wientjes een boodschap. Ook al ligt de focus van de Bouwagenda minder op de gww-sector, het baart hem zorgen dat bouwers weglopen bij de grote infra-projecten: “Dat is nu al meerdere keren gebeurd. Neem die aanbevelingen van het McKinsey rapport over. Zet veel meer in op de standaardisering, samenwerking en het beperken van risico’s.”

Begin was lastig: ‘Er heerste echt een negatieve scepsis’

Terugkijkend vond Wientjes vooral de beginfase heel lastig: “Er heerste echt een negatieve scepsis. Zo van ‘daar gaan we weer’ en ‘dat doen we toch allang’. Daar moesten we echt doorheen breken. Heel bewust hebben we gekozen voor de inhoud, voor een brede coalitie die uitgaat van de kracht van de polder en de slagkracht van het ondernemerschap. Samenwerking heeft in deze twee jaar al een totaal andere betekenis gekregen. Samenwerken is niet meer verdacht.” Daarbij is geen ruimte voor gerotzooi, haast hij daaraan toe te voegen.

Samenwerken is niet meer verdacht

“Maar het is niet meer raar als een ondernemer en een opdrachtgever elkaar opzoeken om samen een lastige klus aan te pakken, zoals met de school De Leister Igge in Smalingerland. Binnen 7 weken is het Meerbouw Rotterdam gelukt om de school duurzaam, fris en gasloos te maken. Het tempo – zeker bij de scholen –  moet nog veel hoger, maar het begin is er”, vult directeur Etty Schippers aan.

Wientjes gaat verder: “Het besef begint door te dringen dat je alleen door samen te werken in staat bent grote stappen te maken. Die beweging zie je nu echt op gang komen en dat is enorme winst. Dat zie je daadwerkelijk terug met de DigiDealGo, waar 30 partijen hun handtekening zetten onder de ambitie om meer standaarden te maken en ict-systemen af te stemmen. Dat zie je terug in het initiatief voor het Bouw en Techniek Innovatiecentrum waar bedrijfsleven, scholen en universiteiten gezamenlijk lastige vraagstukken gaan tackelen.”

Tempo maken

Tempo maken en opschalen zijn de lastigste vraagstukken, benadrukt ook minister Wiebes. Een succesvol projectje hier of daar lukt, zonder al te grote problemen. Maar het om de grote getallen. Het gaat om verduurzaming van 100.000 corporatiewoningen per jaar, om versterking van 40.000 bruggen en viaducten en 10.000 frisse scholen.  Lukt het om binnen twee jaar het tempo op te schroeven en op te schalen? Wientjes en Schippers denken nog steeds dat het kan: “De Bouwagenda is niet vrijblijvend. Brancheorganisaties, belangengroepen, overheden en kennisinstituten werken samen aan een solide basis om alle ambities waar te maken. Er is nu al zoveel in beweging. Deze trein gaat niet meer stoppen.”

Reageer op dit artikel