nieuws

BubbleDeck: “BAM volgt bij herbouw garage Eindhoven minutieus ons zwartboek”

bouwbreed Premium 3611

BubbleDeck: “BAM volgt bij herbouw garage Eindhoven minutieus ons zwartboek”

BAM herbouwt de parkeergarage in Eindhoven bijna één op één volgens de aanwijzingen uit het zwartboek dat BubbleDeck vorig jaar vrijgaf. Dat concludeert de leverancier van de bollenvloeren op basis van een recente publicatie in het vakblad Cement.  

In het artikel in Cement beschrijven twee constructeurs van BAM Advies en Engineering minutieus de verschillen tussen de oorspronkelijke bouwmethode en de nieuwe manier waarop sinds vorig jaar aan een nieuwe parkeergarage wordt gewerkt voor Eindhoven Airport. Behalve dat het veelbesproken voegdetail anders wordt uitgewerkt en dat het zelfverdichtende beton van de onderschil goed wordt opgeruwd, komen in het artikel ook hele andere aanpassingen voorbij. Zo is er extra wapening in de dakvloer aangebracht om temperatuurspanningen op te vangen.  De ontwerpers houden ook de ingestorte leidingen zoveel mogelijk uit de buurt van de plaatnaden. Verder is het schrikplan aangepast en monitoren de bouwers nauwkeurig de dikte van de afstortlaag en de toog die daarin wordt aangebracht.

“Een gedegen onderzoek begint toch zeker met een nulmeting?”

In een document dat BubbleDeck donderdag rondstuurde worden de wijzigingen systematisch vergeleken met het zwartboek dat de vloerleverancier zelf vorig jaar opstelde. Directeur Rob Plug van BubbleDeck heeft nog altijd de indruk dat hem een loer wordt gedraaid en dat zijn bedrijf wordt geslachtofferd in de breedplaatkwestie. Hij ontwaart zelfs complotten. Zo kan het er bij Plug niet in waarom er bij de praktijkproef die het Rijksvastgoedbedrijf wil opzetten in een oud kantoorpand in Lelystad niet eerst wordt begonnen met een nulmeting. “Je moet toch eerst een belastingproef uitvoeren voordat je kunt meten wat het effect is van een versterkingsmaatregel? Anders weet je niet zeker of het wel nodig is wat je doet.”

Uithuizen zit vreselijk in haar maag met nieuw schoolgebouw

Hetzelfde speelt wat Plug betreft bij de school in het Groningse Uithuizen, die moet worden versterkt vanwege de gebruikte bollenplaatvloeren. “Ook daar zou je eerst in een hoekje waar het geen kwaad kan eerst een belastingproef moeten uitvoeren. Maar dat wordt dan afgeraden op advies van Hageman omdat het te gevaarlijk zou zijn voor de constructie. Maar dan weet je dus nooit waarom je iets doet en of je niet nodeloos geld over de balk smijt.” De Groningse gemeente zit nog altijd ernstig in haar maag met het nieuwe schoolgebouw dat voor 4,3 miljoen euro werd neergezet.  Het is weliswaar aardbevingsbestendig, maar versterking van de breedplaatvloeren met een staalconstructie zou nog eens 3 miljoen euro moeten kosten.

Overigens baseerde BubbleDeck zich met haar zwartboek grotendeels op het rapport van bureau Hageman. Daar stonden veel tekortkomingen beschreven, zoals het vroege schrikken van de vloeren en het negeren van alarmerende scheuren door het bouwteam. Alleen beoordeelde het onderzoeksbureau, dat door BAM was ingeschakeld en werd betaald, die gebreken niet als doorslaggevend. Dat de parkeergarage in aanbouw was ingestort kwam volgens Hageman door dat zwakke voegdetail, dat er met de introductie van zelfverdichtend beton bijna ongemerkt in was geslopen. Daarna barstte de discussie los over de systeemfout die tot op dit moment voortduurt.

Reageer op dit artikel