nieuws

Anker Stuy omzeilt groothandel met webwinkel

bouwbreed Premium 623

Anker Stuy omzeilt groothandel met webwinkel

Via een speciale webwinkel kunnen schildersbedrijven sinds kort rechtstreeks hun verf kopen bij Anker Stuy. De Friese verffabrikant zegt de eerste in Europa te zijn met die directe benadering en beloont trouwe bedrijven met kortingen tot wel 30 procent.  

Daarmee stapt de Friese verffabrikant om de groothandel heen en gaat rechtstreeks aan de schilders leveren. Ook consumenten kunnen van de webwinkel gebruik maken. Binnen een dag worden de blikken thuis of op de bouwplaats afgeleverd in één van de 16.000 kleuren uit de meest voorkomende kleurenwaaiers. Ook is het mogelijk kleurstalen in te sturen, van bestaande objecten. Bijvoorbeeld als de kleur van een kozijn precies moet matchen met die van een balkonhek of een gordijn. Binnen twee dagen is dan vanuit Terwispel de verf van precies de juiste kleur op locatie afgeleverd.

Volgens export-directeur Emile Stuy van het familiebedrijf richt het initiatief zich vooral op de jongste generatie zelfstandige schilders, tot ongeveer 35 jaar. “Die zijn zo gewend spullen online te bestellen dat ze dat voor hun vak ook het liefst doen. Er zijn al wel groothandels die zo’n service bieden, maar dan kunnen wij het net zo goed rechtstreeks doen. Wij kunnen ze ook rechtstreeks technische ondersteuning bij hun projecten.”

Niemand zal er nog van schrikken

Volgens markt-onderzoek dat de verffabrikant liet uitvoeren is van de schilders tussen 35 en 45 jaar ook een groot deel geïnteresseerd in de nieuwe benadering. Bij oudere schilders zijn de gewoonten zo ingesleten dat die veelal vermoedelijk bij de groothandel blijven langsgaan om hun bestelling te plaatsen. Daar blijven de verven van Anker Stuy overigens ook verkrijgbaar. Stuy: “We hebben iedereen op de hoogte gebracht van onze plannen, dus niemand zal er nog van schrikken. Bovendien: deze benadering mag dan nieuw zijn voor de verf-industrie, er zijn legio voorbeelden van bedrijven die de distributieketen al eerder in eigen hand namen. En dat zijn zeker niet de minste bedrijven. Denk aan Nespresso, Nike en Nutrilon.”

De nieuwe aanpak kan de klant volgens Stuy een flink prijsvoordeel opleveren. Met een speciaal loyaliteitsprogramma  kunnen de kortingen voor trouwe afnemers oplopen tot wel 30%.  Stuy: “Wij investeren liever daarin dat dat we 10.000 euro uitgeven aan google addwords, zodat onze producten bovenaan de zoekpagina’s op internet verschijnen.”

Doorwerken in verfsysteem van één fabrikant heeft altijd de voorkeur

Volgens de export-directeur is Anker Stuy  marktleider voor de Nederlandse timmerindustrie met een aandeeel van 25%. Een kwart van de kozijnen, trappen, boeiboorden en andere bouwdelen wordt uiteindelijk in de verf uit Terwispel gezet. Omdat het meestal de voorkeur heeft om in verfsysteem van één fabrikant door te werken gaat Anker Stuy zich via de timmerbedrijven ook rechtstreeks tot de eindgebruikers richten. “Huiseigenaren, ongeacht of het particulieren zijn, corporaties of andere vastgoedbezitters, zullen dus vaker een bericht van ons krijgen welk verfsysteem is toegepast. We wijzen  ze er dan ook op waar ze het best hun verf kunnen bestellen bij de eerstvolgende reguliere onderhoudsbeurt of in geval van een beschadiging.”

Reageer op dit artikel