nieuws

Topman BAM: ‘Verplicht hoofdconstructeur bij wet’

bouwbreed 5665

Topman BAM: ‘Verplicht hoofdconstructeur bij wet’
Rob van Wingerden voorzitter Raad van Bestuur, Koninklijke BAM Groep NV, BAM

Om instortingen de kop in te drukken, moet er bij elk bouwproject verplicht een hoofdconstructeur komen. Dat zegt Rob van Wingerden, bestuursvoorzitter van BAM, tijdens de allereerste uitzending van Cobouw TV.

Eén iemand verantwoordelijk maken voor de constructie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid dringt daar al jaren op aan. Onlangs ook weer in het rapport over de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven die vorig jaar zomer kort voor oplevering instortte.

Van Wingerden is het in grote lijnen eens met de analyse van de Onderzoeksraad: wie waar aansprakelijk voor is is vaak onduidelijk en diffuus.

“Of dat bij Eindhoven ook zo was? Achteraf gezien wel”, blikt Van Wingerden terug.

De CEO van BAM vindt dat de minister moet ingrijpen, BAM, de bouwer van de parkeergarage trof al maatregelen.

“Vóór elke aanbesteding willen we duidelijk hebben wie verantwoordelijk is voor de constructie. Als wij dat zelf niet zijn, checken we wie wel. Als we dat niet kunnen vaststellen, gaan we niet tenderen. Of dat nieuws is? Ja dat is nieuw.”

De topman van BAM vindt dat een hoofdconstructeur bij elk project, ongeacht het contract of bouwwerk, bij wet verplicht moet worden. “Alle betrokken partijen moeten vooraf die duidelijkheid hebben.”

Oorzaak van de instorting

Over de toedracht van de instorting is Van Wingerden minder uitgesproken. Volgens hem is het laatste woord daarover nog altijd niet gezegd, ondanks het rapport van Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

“Ook de OVV heeft een eigen onderzoeksbureau ingeschakeld. Het gaat hier dus om interpretaties van onderzoeken. De hechting tussen twee vloeren is het sleutelwoord bij de rapporten van TNO en Hageman, draaiing bij dat van de Onderzoeksraad, maar die twee kun je niet los van elkaar zien. De geleerden zullen daar over doorpraten.”

Van Wingerden vertelt in de uitzending van Cobouw TV ook over de dag dat hij hoorde van de problemen bij Eindhoven Airport.

“Ik zat thuis op de bank toen ik een bericht kreeg. Dit is verschrikkelijk, dacht ik. Dit is in Nederland. Toen dacht ik; Hé, dit is BAM. Dat komt dan wel binnen.”

De Tweede Kamer houdt vandaag een hoorzitting over het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het voorkomen van instortingen. De sector werkt aan een agenda voor constructieve veiligheid.

Cobouw TV

Van Wingerden deed zijn uitspraken tijdens de allereerste uitzending van Cobouw TV. Vanaf volgende week is die te zien op de website van Cobouw.

In gesprek met Cobouw TV blikt Rob van Wingerden terug op het afgelopen jaar. Daarnaast gaat hij uitgebreid in op de problemen bij de zeesluis IJmuiden. Verder licht hij toe waarom BAM onlangs “nee” zei tegen de VIA15, een project van bijna 900 miljoen euro.

De topman vertelt ook over één van zijn grootste hobby’s (fietsen) en gaat in op stellingen. Een daarvan is of hij zichzelf ooit ziet als CEO van VolkerWessels als hij daar het dubbele zou verdienen.

Een vast onderdeel van Cobouw TV is Marije in de bouwput. Verslaggever Marije de Leeuw gaat maandelijks op zoek naar bijzondere bouwverhalen op de bouwplaats.

In de krant en online staat donderdag alvast een voorproefje van het interview met Van Wingerden.

Reageer op dit artikel