nieuws

Personeelwerving wordt steeds gekker: aannemer verleidt gevelmedewerkers met sprookje

bouwbreed Premium 2067

Personeelwerving wordt steeds gekker: aannemer verleidt gevelmedewerkers met sprookje

Tientallen gevelmedewerkers heeft Orly & Endevoets nodig, maar met een simpele plaatsing van een advertentie krijgt het bedrijf ze niet binnen. Daarom probeert de gespecialiseerde aannemer het nu op een andere manier: met een liefdesverhaaltje à la Assepoester op een spandoek midden in het centrum van Den Bosch.

Met een sprookje bouwvakkers trekken. Het is niet de meest gebruikelijke manier om personeel te trekken. Orly & Endevoets vond het desondanks direct geweldig toen ontwerpbureau Designcrew met dat idee kwam. Het bouwbedrijf zou toch al een spandoek plaatsen bij het renovatieproject in de Karrestraat en toen heeft de aannemer gebruik gemaakt van de gelegenheid.

Op het steigerdoek op een renovatieproject van het bedrijf midden in de uitgangsstraat van Den Bosch, staat daarom nu dit verhaaltje te lezen:

“Ben jij de bouwvakker die hier tegenover een biertje dronk aan de bar? We willen je graag een baan aanbieden, maar precies op dat moment ging je weg. Je moest om klokslag twaalf uur thuis zijn. In de haast liet jij je helm achter op de bar en nu zijn we wanhopig op zoek naar jou.”

Geen verloren muiltje, maar verloren bouwhelm

Wie goed leest, zal het sprookje van Assepoester hierin herkennen. In plaats van het ‘verloren muiltje’, gaat het hier om een verloren helm die potentiële bouwvakkers ter plekke kunnen passen. Wie hem past, mag direct solliciteren.

Ter plekke kan iedereen wie wil de ‘verloren helm’ passen.

Gewone vacature is niet meer genoeg

Een ludieke actie, maar wel met een serieuze ondertoon. Want in deze tijd van personeelstekorten, is het erg lastig medewerkers te vinden. Een simpele vacature plaatsen is niet meer genoeg, daarom doet Orly & Endevoets nu op een andere een poging.

De aannemer heeft namelijk een groot tekort aan gevelmedewerkers. Tientallen hebben ze er nodig. “Het is voor ons erg lastig mensen te vinden die hierin gespecialiseerd zijn. Er zijn haast geen schoolverlaters meer die hier een opleiding voor hebben gedaan”, zegt Esther van Herk, communicatie en marketingadviseur van Orly & Endevoets en de persoon die verantwoordelijk is voor het spandoek.

Nog geen brieven ontvangen

Het doek hangt er nu een week, maar ‘helaas’ heeft Orly & Endevoets nog geen sollicitatiebrieven mogen ontvangen. Toch geeft de aannemer de hoop nog niet op, want het doek zorgt voor zovéél aandacht, Van Herk gelooft dat er vast nog wel mensen gaan reageren.

Zelfs als er geen gevelmedewerkers solliciteren, is de actie een succes te noemen, want de aannemer heeft hiermee wel flink aan haar naamsbekendheid gewerkt. En dat was een ander doel van het spandoek.

‘Veel aandacht’

“We hebben al veel foto’s binnengekregen van mensen die de helm passen. En we hebben veel positieve reacties ontvangen. Als we op deze centrale locatie, midden in het centrum van de stad een gevel mogen renoveren, pakken we natuurlijk onze kans. Op zo’n plek wil je natuurlijk je naam laten zien. Dit hebben we gecombineerd met aandacht vragen voor het feit dat we gevelmedewerkers zoeken.”

Als de actie uiteindelijk wel medewerkers oplevert, sluit Van Herk niet uit dit op andere locaties in de stad ook zo’n spandoek op te hangen. “Maar dit hangt wel de locatie af”, besluit ze.

Door het aanhoudende personeelstekort zoeken bouwbedrijven steeds meer manieren om personeel te trekken. Bouwbedrijf Timbor plaatste vorig jaar ook een ludieke vacature.

 

Reageer op dit artikel