nieuws

Eureka! | De projectleider bouwlogistiek: ‘Bouwen is net als voetballen’

bouwbreed Premium 1327

Eureka! | De projectleider bouwlogistiek: ‘Bouwen is net als voetballen’
BLADEL - Bas Timmers van Timmers Bouwlogistiek (op foto bij V-tas opleidingscentrum) pleit voor meer structuur in certificeringen - Voor innovatierubriek Eureka Cobouw

Dagelijks zomaar 25.000 bewegingen op een bouwplaats. Horizontaal en verticaal. En veel daarvan zijn onverwacht of te onvoorspelbaar. En dat geeft chaos, kost geld en is slecht voor het milieu. Bas Timmers wil daar mee afrekenen en lanceert hij een nieuwe functie in de bouw: de gespecialiseerde projectleider die maar met één ding bezig is: bouwlogistiek.

“De industrie heeft een supervisor, maar die is er niet in de bouw. Wij springen in dat gat.” Was getekend Bas Timmers. Eerder waarschuwde hij al in Cobouw dat kraanongevallen in binnensteden, zoals in Den Haag, geen uitzondering zijn als we op dezelfde voet doorgaan.

U gaat iets nieuws doen?
“Jazeker. Wij gaan van maatregel naar oplossing. De maatregel is de opleiding hijsbegeleider, die bestaat al langer, maar is verouderd. Wij hebben de cursus verbeterd en uitgebreid met een module bouwlogistiek. Wij hebben ook opleidingen voor voorman, uitvoerder, tot uiteindelijk projectleider bouwlogistiek.”

EUREKA! Afwijkend, nieuw, baanbrekend, slim, klein, groot. Met deze rubriek staan we stil bij innovaties in de bouw. Heeft u ook iets slims bedacht? Schroom niet en stuur ons een mailtje: marijedeleeuw@vakmedianet.nl of thomasvanbelzen@vakmedianet.nl.

Bouwlogistiek krijgt dus een prominentere rol. Jullie introduceren zelfs een geheel nieuwe functie met de projectleider bouwlogistiek. Waarom?
“De hijsbewegingen zijn slechts één aspect. Daarnaast zijn er nog tal van logistieke bewegingen op de bouwplaats. Ook die moeten gecoördineerd worden, zowel binnen als buiten de hekken. Uitvoerders hebben veel verstand van bouwen, maar niet van logistiek. En het er even bij doen, kan volgens mij niet de bedoeling zijn. De projectleider bouwlogistiek moet hét toekomstige aanspreekpunt worden voor leverancier, gemeente, uitvoerende, logistieke medewerker, omwonende en bouwteam.”

Welke problemen lost dit op?
“Bouwlogistiek kun je veel efficiënter organiseren. Op een beetje bouwplaats zijn er dagelijks 20.000 bewegingen. Die kun je reduceren tot 3000. Door elders te parkeren, koeriersvrachten slimmer te organiseren en vrachten te bundelen op een bouwhub. Met iemand die zich uitsluitend focust op die bewegingen.”

Minder ongevallen ook?
“Natuurlijk. Het is heel simpel. In Duitsland zijn ze al vijf jaar verder en in Engeland ook. Hoe minder bewegingen op de bouwplaats, hoe minder groot de kans is op ongevallen. En veel van die beweging zijn ad hoc. Met alle respect, maar uitvoerders blussen steeds brandjes. De bouw wordt continu beleverd met hele en halve vrachten of zelfs een enkele doos met materialen. En vaak is onduidelijk wie die doos met materialen heeft besteld. Gebeurt dat drie keer in een uur, dan vertraagt dat uiteindelijke de hele bouw. Wij halen het hele proces drie dagen naar voren toe.”

De minister wil een veiligheidsbaas introduceren. Kun je dat vergelijken met de projectleider bouwlogistiek?
“Een veiligheidsbaas zou ik zo iemand overigens niet noemen. Dat ervaren bouwers namelijk als signalerend en rapporterend, terwijl het vertrekpunt ook kan zijn: oplossen en geld besparen. Het woord bouwlogistiek kwam in 2008 overwaaien vanuit Londen toen daar problemen ontstonden met files en ongevallen in de binnenstad met auto’s en fietsers. Er kwamen appointed persons in charge rondom de bouwprojecten die met veel succes de overlast in binnesteden terugdringen.”

Een nieuwe opleiding dus. Hoe werkt het?
“Je groeit dus door. Dat kan met een halve of hele dag per maand. Nu al merken we dat het een lastige tijd is om mensen in de bouw op te leiden: het is gewoon druk. Bouwbedrijven kunnen hun mensen niet missen. Daarom bieden wij ze zowel op het werk als thuis begeleiding.”

Is er al vraag naar?
“Iedereen lijkt te beseffen dat dit de goede weg is. Maar het is een lastige tijd. Iedereen heeft capaciteitsproblemen, qua mensen en materialen. Leuk wat je zegt allemaal, maar ik heb andere prioriteiten, hoor ik nu vaak. Bouwlogistiek heeft bij de meeste bouwbedrijven bovendien nog geen centrale plaat dus ik ben veel tijd kwijt aan zendingswerk. Maar gemeenten vragen steeds meer om BLVC-plannen (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, communicatie). De vraag zal denk ik toenemen.”

Heeft u patent op de projectleider bouwlogistiek?
”Nee, eerst gaan we volume maken. Wat het kost? We beginnen vanaf 1500 euro oplopend tot 12.000 euro voor de projectopleider. Hoe meer cursisten, hoe lager de prijs zal worden.”

Bent u volgend jaar schatrijk?
“Nee, ik ben al blij als we kostenneutraal kunnen zijn. Dit is nu nog pure passie.”

Een passie voor bouwlogistiek?
“Ik zie het als een prachtige puzzel.”

Kader
Naam: Bas Timmers
Leeftijd: 47
Werkt bij: Timmers praktische bouwlogistiek
Grootste voorbeeld: Johan Cruijff. Wat hij kon als voetballer, droeg hij later over op anderen. Vanuit zijn praktijkkennis kon hij als geen anderen jongeren inspireren. Bouwen is net als voetballen. Je moet iedereen op de juiste plaats neerzetten en iedereen op de juiste manier trainen.”
Missie: de bouw veiliger maken, maar vooral leuker.
Motto: eerst oplossen, dan inkopen

Reageer op dit artikel