nieuws

“Parkeergarages bouwen is een specialisme. Dat wordt te vaak onderschat”

bouwbreed Premium 2161

“Parkeergarages bouwen is een specialisme. Dat wordt te vaak onderschat”

De garage in Wormerveer, waarvan een deel van de vloer dinsdagochtend instorte, is niet gebouwd in één van de gespecialiseerde bouwsystemen. “Nederlandse aannemers denken al snel dat ze het wel even kunnen.”

Twee partijen domineren de markt van de bouw van parkeergarages in Nederland: Ballast Nedam en Aan de Stegge. Samen hebben ze bijna 90 procent van de markt in handen. De overige 10 procent komt grotendeels voor rekening van EZ Park en NedPark. Ze bouwen met kanaalplaten, staalplaatbetonvloeren of dubbel T-liggers. Bollenplaatvloeren, zoals die werden gebruikt bij de ingestorte parkeergarage in Eindhoven zijn uitzonderlijk. Naast de vier bekendste spelers in de markt zijn er ook nog incidentele spelers die af en toe een parkeergarage bouwen als die deel uitmaakt van een groter project dat ze realiseren.

De garage in Wormerveer waarvan een stuk van 30 bij 12 meter dinsdagmorgen instortte, is voor zover directeur Carlo Aagten van NedPark kan zien gebouwd met kanaalplaten. “Op de foto’s zie je een druklaag los hangen waar een net met krimpwapening uitsteekt. Er moet iets mis zijn gegaan met de oplegging”, vermoedt hij.

Dat vermoeden wordt niet veel later bevestigt als de gemeente Zaanstad bekend maakt dat de stalen ligger waar de kanaalplaten van de hellingbaan op liggen de boosdoener blijkt. Die ligger is bezweken, meldt de burgemeester. Waar dat dan weer door komt wordt nu uitgezocht. Woensdag wordt het onderzoek hervat en wordt gekeken wanneer de supermarkt eronder weer open kan.

Ze huren een constructeur in, tekenen wat en gaan aan de slag

Aagten concludeert, net als andere experts die Cobouw spreekt, dat de garage niet afkomstig is van een van de bekende systeembouwers. Hij vermoedt dat aannemer Van Braam Minnesma (een dochterbedrijf van Thunnissen) zelf iets gebouwd heeft. Aagten: “Elke aannemer denkt dat hij een parkeergarage kan bouwen. Ze huren een constructeur in, die tekent wat en ze gaan aan de slag.” In het geval van de parkeergarage in Wormerveer was dat Vander Meulen Engineering. Het adviesbureau uit Haarlem verzorgde niet alleen het technisch ontwerp, maar begeleidde ook de bouw. Het bureau was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.

Commercieel-directeur Jeroen Drenth van Continental Car Parks (Aan de Stegge) bevestigt het geschetste beeld. “De markt van parkeergaragebouw wordt grotendeels bepaald door een paar partijen. Ballast-Nedam en wij zelf voeren de markt aan. Wie de grootste is wisselt per jaar.  Vorig jaar hadden wij een goed jaar, dit jaar bouwt Ballast-Nedam erg veel rondom Schiphol. Zo gaat het voortdurend op en neer. Het is een beetje Barcelona versus Real Madrid. De ene keer is Barcelona sterker, de andere keer Madrid.”

Een parkeergarage bouwen is minder simpel dan het lijkt

Ook het beeld van de aannemers die af en toe een garage bouwen herkent hij.  “Alle grote aannemers proberen het af en toe. Dan richten ze een aparte BV op, maar na een paar projecten concentreren ze zich zich toch maar op andere markten waar ze gemakkelijker hun geld kunnen verdienen.  Uiteindelijk is een parkeergarage bouwen toch niet zo simpel als het lijkt. Je hebt te maken  met grote belastingen, met boogstralen, complexe verlichting en ventilatie, zaken als vrouwvriendelijk parkeren, hemelwaterafvoer en tal van andere complexe aspecten. Het is gewoon echt een specialisme. En dat realiseren veel aannemers zich vaak pas nadat ze dat op hardhandige manier tijdens een project hebben ondervonden.”

Dat het een knijpmarkt is waar niet zozeer vakmanschap als wel de lage prijzen de doorslag geven ontkent Drenth. “Kijk in de boeken van ons moeder bedrijf in Twello. Het is een gezonde activiteit. ”  Hij grijpt weer terug op de voetballerij: “Als je Barcelona ziet voetballen ziet het er ook makkelijk uit. Verliezen ze  de bal laten de spelers zich snel terugzakken,  onderscheppen de bal en bouwen een nieuwe aanval op met veel druk. Het lijkt heel vanzelfsprekend. Maar het is echt een vak dat je moet beheersen. En dat veel training vereist.  Het is niet anders met de bouw van parkeergarages. Het is een specialisme waarvan je de finesses niet een twee drie onder de knie hebt. Dat moet je niet te gauw onderschatten.”

Reageer op dit artikel