nieuws

Betonnen straatstenen duurder en later geleverd

bouwbreed Premium 1104

Betonnen straatstenen duurder en later geleverd

Bij de aannemers van bestratingswerk komt het meer dan ooit aan op strakke planning. Ook voor producenten is het puzzelen. Zij hebben moeite aan de grote vraag naar betonnen bestratingsmateriaal te voldoen. De prijzen zijn sinds begin dit jaar met 4 tot 5 procent gestegen en de levertijden lopen op. Dit blijkt uit de database van Cobouw Bouwkosten.

Dat de fabrieken de betonnen stenen niet aangesleept kunnen krijgen, heeft veel te maken met de opbloeiende economie. Een van de gevolgen is een behoefte aan nieuwe distributiecentra. Voor zulke centra, die retailers en transportbedrijven momenteel op tal van plaatsen in Nederland bezig zijn te bouwen, zijn enorme hoeveelheden bestratingsmateriaal nodig. De parkeerplaatsen rondom worden veelal verhard met betonnen H-profielstenen. Dit type verharding is favoriet. De stenen zijn uitermate geschikt om zware belasting zoals van vrachtwagens en heftrucks op te vangen.

Excluton in Druten is een van de fabrikanten die deze stenen de laatste tijd in steeds grotere aantallen produceert. Desondanks kan het bedrijf de vraag maar moeilijk bijbenen. ‘‘We hebben ons productieproces aangepast waardoor we nu veel meer stenen kunnen afleveren en bovendien werken we door in de weekends, want het gaat om grote orders en de vraag blijft toenemen. Bij een modern distributiecentrum praat je al gauw over 30- tot 50.000 vierkante meter aan stenen’’, aldus Charl Stroek van Excluton.

‘Als iedereen veel stenen wil, heb ik meer vrachtauto’s nodig’

De toegenomen vraag naar bestratingsmateriaal veroorzaakt ook een grotere vraag naar transport. Stroek: ‘‘Het is heel simpel: als iedereen veel stenen wil, heb ik meer vrachtauto’s nodig.’’ Maar ook de vervoerscapaciteit loopt tegen zijn grenzen op. En dit tekort heeft weer invloed op de levertijden. Die kunnen inmiddels zo’n zes tot acht weken bedragen.

Het is daarom zaak het benodigde materiaal zo vroeg mogelijk te bestellen. Daarnaast maken fabrikanten en klanten strakke afspraken over de levering. Stroek: ‘‘Het is voor ons niet alleen van belang te weten wanneer een werk begint, maar ook hoe lang het duurt en op welk moment de meeste stenen nodig zijn. Daar stemmen wij onze planning op af.’’

Prijsstijgingen van 4 tot 5 procent zijn normaal

Dat de materiaal- en transportkosten in de infra fors zijn gestegen, signaleert ook Struyk Verwo Infra. ‘‘De vervoerssector heeft het gigantisch druk’’, zegt commercieel directeur Rinke Veld. Naast distributiecentra ziet hij nog andere betonstenen verslinde projecten, zoals nieuwe haventerreinen. ‘‘Heel veel werk is jarenlang uitgesteld, nu komt alles tegelijk los’’, aldus Veld.

Samen met de gestegen grondstoffenprijzen (zand, grint en cement) en de hogere loonkosten levert de toegenomen vraag volgens Veld een prijsstijging op van 4 tot 5 procent. De problemen met levertijden moeten volgens Veld niet worden overdreven.

‘‘De bouw is gewoon verwend. In de crisistijd hoefde je maar te bellen en je kreeg je spullen direct geleverd, nu het beter gaat moet je gewoon even wachten.’’


Alles over bouwkosten is te vinden op www.bouwkosten.nl

 

Reageer op dit artikel