nieuws

“De bouw is niet traditioneel, maar complex”

bouwbreed 1466

“De bouw is niet traditioneel, maar complex”

De voortschrijdende digitalisering in de bouw zorgt voor een ware data-explosie. Product- en projectgegevens zijn ongeveer even belangrijk als bakstenen. Big data sturen bouwers naar producten die fabrikanten hen willen slijten. Zorg ervoor dat je je data op orde hebt, zegt Jop Schillemans.

Zijn bedrijf IB the data company zorgt ervoor dat online en offline systemen van bouwbedrijven, handelaren en producenten van bouwartikelen vlekkeloos met elkaar communiceren. Het dagelijks werk van de club van Eindhovense dataspecialisten is het maken van een vertaalslag om artikelnummers, prijzen en formaten kloppend met elkaar te maken. Maar op de triljoenen bytes aan data die dagelijks wereldwijd worden gegenereerd, kun je ook een analyse loslaten om ‘big data’ te vergaren. De ‘big content’ die dat oplevert, kan op allerlei manieren van pas komen.

Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun eigen werkprocessen verbeteren door analyse van data van machines en werknemers. Hun in- en verkoopdata kunnen ze ook gebruiken als bron van informatie. “Het draait erom welke trends je eruit vist”, vertelt Schillemans. “Sinds we drie jaar geleden volledig online gingen, vragen veel klanten naar gebruiksstatistieken. Wat zijn de meest gebruikte zoektermen? Waar zijn mensen het meest in geïnteresseerd? Als gebruikers zoeken op een term zonder iets te vinden, heb je mogelijk een gat in de markt gevonden. Als alleen de naam nog niet bestaat, voeg je die toe, maar het kan ook dat het hele product nog niet is bedacht. Daarop kun je productontwikkeling baseren.”

Verandert dat jullie dagelijks werk als bedrijf?
“Voor onszelf geldt dat we onafhankelijk moeten blijven. Wij gaan de ene producent van isolatiemateriaal niet melden op welke zoektermen van een andere isolatieproducent wordt gezocht. Maar we kunnen wel statistieken presenteren aan partijen die bij ons een online platform hebben. Dat kan bijvoorbeeld via Google Analytics. In principe kun je op bepaalde zoektermen een Google advertentiecampagnes starten. Letterlijk iedere fabrikant maakt tegenwoordig gebruik van big data om het zoekgedrag en ook de locatie van klanten te achterhalen. Als je je klant kent, kun je aanbiedingen op maat bieden. Alles draait om online presentatie, maar ook om de ‘Google ranking’: je wilt dat jouw product als eerste verschijnt als een zoekterm voor een bepaald bouwartikel wordt ingevoerd. Uiteraard weten wij wat er in de bouw wordt gezocht. Maar zelf faciliteren wij alleen. Conclusies trekken uit de geleverde data laten we aan bedrijven zelf over.”

‘Internet of Things’ voorziet erin dat een gebouw of brug straks automatisch een waarschuwingssignaal stuurt als een onderdeel aan vervanging toe is. Dat vergt inzicht in de gegevens van ieder onderdeeltje van een constructie. Zorgt dat straks voor een nieuwe tsunami aan data?
“Ja, en die big data kun je weer analyseren om tot product- en prestatieverbeteringen te komen. Als je prestaties real time monitort, heb je veel beter inzichtelijk wat het beste werkt. Dat leidt tot efficiëntere werkprocessen en kan ook helpen bij het maken van betere bruggen en gebouwen.”

Op welke manier draagt IB daaraan bij?

big data

Jop Schillemans, Algemeen Directeur IB

“Als uit een BIM-calculatie een materiaalstaat komt, hebben wij de materiaalprijzen voor elke klant. Die twee dingen kunnen we samenvoegen. We gaan in de komende periode in gesprek met diverse partijen die BIM-softwaremodellen aanbieden die prijzen bevatten. Online gebouwdossiers die sommige bouwbedrijven gebruiken, bevatten ook enorme hoeveelheden data. Je kunt erin zien welke producten precies in een gebouw gaan en welke DoP certificaten daarbij horen. Big data leveren big content op. Dat kan op vele manieren van pas komen. En over twintig jaar kun je meteen zien welk product geschikt is als vervanging voor een gebouwonderdeel dat niet langer in productie is.”

Er is dus straks een digitale versie van ieder gebouw?
“Ja, de momentopname van de 2D-tekening wordt vervangen door 3D-omgevingen die zijn gekoppeld aan slimme bibliotheken. Daarin kun je bijvoorbeeld materiaal- en prijsdata vinden. Je krijgt daarmee exact op elk moment in beeld wat er in een gebouw zit en hoe die onderdelen presteren. Gebouwpaspoorten en analyse van de enorme wolken van big data gaan een steeds grotere rol spelen bij de verduurzaming van gebouwen, maar ook bij de energieprestatie.”

Gaat dat ook leiden tot nul procent bouwfouten?
“Dat gaat niemand lukken. Ik denk met name dat de uitvoeringssnelheid omhoog gaat. Als je in het model live kunt oproepen wat er allemaal in een gebouw zit, levert dat meetbare tijdswinst op.”

Waar liggen de grootste uitdagingen nog?
“In de business to business markt waarin wij opereren is onderlinge miscommunicatie een breed gevoeld probleem. Iedereen heeft een eigen administratie, projectensysteem en calculatiepakket. Veel fouten ontstaan doordat actuele leveranciersdata ontbreken, omdat data moeten worden aangepast op maat voor het bouwbedrijf. Wij vervullen in die markt de rol van een intermediair, die data vertaalt in hapklare brokken. Het is een grote uitdaging om alle data op orde te krijgen die van en naar jouw bedrijf gaan. Er wordt vaak gezegd dat de bouw heel traditioneel is en achterloopt, maar dat is onzin. Bedrijven zijn heel serieus bezig met digitalisering, maar ieder bedrijf en ieder project is anders. Het probleem zit ’m in de communicatie. De bouw is niet traditioneel, de bouw is complex.”


Meer lezen:

Datavertaalslag bespaart Knauf monnikenwerk >>

“We willen met onze data altijd honderd procent betrouwbaar zijn” >>

Reageer op dit artikel