nieuws

Dodelijk hijsongeval Den Haag staat niet op zich

bouwbreed Premium 4795

Dodelijk hijsongeval Den Haag staat niet op zich

De dood van de dakloze voorbijganger in Den Haag die in 2016 werd getroffen door vallende steigerdelen, staat niet op zich. Bakstenen of glasplaten vallen wel vaker op de stoep, blijkt uit een nieuw rapport naar de risico’s van werken met hijskranen in de binnenstad.

Eenzaam. Zo kun je dood van de Bulgaarse vrouw op een zonnige ochtend in mei 2016 nabij de renovatie van het oude VROM-gebouw wel omschrijven. En niet alleen omdat ze dakloos was.

Ook de gebeurtenis zelf is tragisch te noemen. De vallende steigerdelen die haar het leven kostten, stuiterden namelijk vanuit de hijskraan, via een werksteiger op de stoep. En juist met dit stuiterscenario hield de vrij unieke richtlijn van Den Haag geen rekening.

Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, het stuiteren van bouwspullen buiten de bouwplaats komt vaker voor, blijkt uit een nieuw rapport, dat minister Ollongren vorige week naar de Tweede Kamer stuurde.

Vak bakstenen tot glasplaat, van buis tot gevelelementen ze belanden wel vaker op het trottoir. Meestal kaatsen ze de openbare weg op, maar ze stuiteren ook, of ze spatten uitéén over de bouwhekken. Eén op de tien keer, om precies te zijn. Soms vanaf een meter of drie hoog. Soms vanaf wel zeventig meter. Soms via een bouwlift, soms via een keet, soms via een werksteiger.

Fixeren

Hijskranen staan ook vaak te dicht bij gebouwen. Met alle risico’s van dien. “De kans dat een hijslast het object dan raakt en vervolgens valt is dan zeer groot”, waarschuwen de onderzoekers.

Ook hijsen, fixeren en het aanbrengen van lange delen zoals damwandplanken en heipalen op hoogte vormen risico’s. “Een heipaal of damwandplank kan namelijk tot wel 30 meter lang zijn. Als deze lange delen loskomen en vallen, hebben deze een effect dat gelijk is aan de lengte van deze delen.”

De onderzoekers dringen aan op landelijke eisen: de bouwveiligheidszone moet groter, kraanmachinisten moeten meer ruimte krijgen. Minister Ollongren is dat ook van plan. Na de zomer komt ze met een wetsvoorstel.

Wegwaaien

Dan nog zijn niet alle gevaren voor voorbijgangers geweken, schrijven de onderzoekers. “Het kan altijd voorkomen dat materialen wegwaaien. Of dat een glasplaat uitéénspat.”

Voor het onderzoek zijn ruim vijftig ongevallen met vallende voorwerpen uit hijskranen of tijdens sloopwerkzaamheden onderzocht. Betrekkelijk veel incidenten vonden plaatse met afbouw-elementen. Dertien om precies te zijn.

Wat de nieuwe cijfers betekenen voor de schuldvraag van het incident in Den Haag is speculeren. Mogelijk wordt de kraanmachinist dood door schuld ten laste gelegd, maar de juridische puzzel blijkt ingewikkelder dan gedacht. “We zijn in de afrondende fase van het strafrechtelijk vooronderzoek”, zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.

 

Of er naast het Openbaar Ministerie nog een andere partij opkomt voor de belangen van de Bulgaarse vrouw omkwam in Den Haag, is onduidelijk.

“Nabestaanden zijn destijds niet achterhaald”, zegt een woordvoerder van de Inspectie SZW. “Triest? Zeker.”

Voorbeeld van vallende bouwmaterialen. Bron: Aboma Wabo Advies

 

Reageer op dit artikel