nieuws

Ook in 2018 houdt strijd om bouwtalent aan: ‘we moeten oppassen’

bouwbreed 2984

Ook in 2018 houdt strijd om bouwtalent aan: ‘we moeten oppassen’
Een op vijf bedrijven heeft gebrek aan personeel

Platgebeld werden high potentials in de bouw in 2017 door recruiters van bouwbedrijven en werving- en selectiebureaus. Willem Molengraaf, partner bij Building Heroes, weet er alles van. “Komend jaar wordt het niet veel anders”, voorspelt hij. “Nog hogere salarissen? Dat zou heel dom zijn.”

Exorbitant hoge salarissen voor een ‘gewone’ uitvoerder. Hoger opgeleiden die vijf tot zes keer per dag benaderd worden voor een carrièreswitch. In 2017 was de strijd om personeel de waanzin nabij.

Willem Molengraaf maakt het van dichtbij mee. Ook voor komend jaar verwacht de recruiter van bouw- en infra professionals veel beweging.

“2017 was het jaar van de grote omslag. Maar het gaat nu zo hard, niet alleen qua personeel, maar zeker ook in de stijgende prijzen van materiaal en materieel, dat het problemen gaat opleveren.”

Bouwstoppen

In Zeeland, maar ook in Limburg dreigden corporatiedirecteuren al met een bouwstop vanwege te hoge prijzen. Die berichten staan niet op zich, stelt Molengraaf.

“Ook steeds meer beleggers en ontwikkelaars denken: laten we de bouw van een nieuw project nog maar even uitstellen in verband met de hoge productie prijzen. Of ze wijken uit naar het buitenland. En intussen wachten mensen knetterlang op hun nieuwe woningen. Dit is natuurlijk niet goed voor de branche.”

Droomtransfers

Molengraaf ziet echter ook voldoende voordelen. Meer en mensen uit andere sectoren kunnen nu hun intrede in de bouw doen, merkt hij op. “Dat zie ik zeker bij managementfuncties gebeuren. Bouwbedrijven zoeken tegenwoordig gewoon een goede manager die niet per se een verleden hoeft te hebben in de bouw, of een bouwkundige hoeft te zijn.”

Willem Molengraaf

Meer vreemde eten in de bijt, zullen de sector goed doen, denkt de recruiter: “Dit brengt verfrissing en vernieuwing, iets wat hard nodig is. Een ander voordeel van deze tijd, is dat er meer roulatie is. Professionals die al 15 jaar bij dezelfde werkgever werken beseffen nu dat dit het moment is om een overstap te maken. Steeds meer mogelijkheden voor een droomtransfer doen zich voor. Bijvoorbeeld van een bouwbedrijf naar een ontwikkelaar.”

Secretaresses neemt baanaanbiedingen waar

Ook de salarisperspectieven zien er goed uit, vervolgt Molengraaf. “En er is ook weer meer mogelijk in secundaire voorwaarden, zoals het volgen van opleidingen. Tijdens de crisis was dit echt een stuk minder. Werkgevers zie je echt hun best doen om hun medewerkers te behouden. Dat is goed voor het imago van de bouw.”

Het staat haast haaks op de strijd om personeel, die afgelopen jaar in de bouw losbarstte en met de dag agressiever werd. Ook na het verhaal in Cobouw, waaraan Molengraaf meewerkte, hielden de toestanden niet op.

“Een kandidaat maakte laatst een grapje: ik heb speciaal een secretaresse aangenomen die alle baanaanbiedingen voor mij aanneemt. Gekscherend natuurlijk.”

Van golfje naar een tsunami

Van een golfje in 2016, naar een tsunami in 2017. Zo duidt Molengraaf de personeelsmarkt in de bouw. “En in 2018 blijft die tsunami nog wel even bestaan. De vraag blijft gigantisch hoog. Nog hogere salarissen? Dat zou heel dom zijn. Als er dan weer een crisis uitbreekt, heb je echt een probleem. Op zich ben ik positief, maar de volgende dip kan zich eerder aandienen dan men nu denkt.”

Meer focussen op de gouden klanten en kleur bekennen. Dat is zijn strategie voor het komende jaar. “En met vaste opdrachtgevers bekijken we hoe we elkaar kunnen versterken en hoe we samen kunnen investeren in bouwtalent.”

Duidelijk zijn, helpt ook mee. Molengraaf geeft een voorbeeld: “Een HBO-werkvoorbereider van begin dertig met een topsalaris. Op het eerste oog ziet dat er goed uit. Maar als hij werkt bij een bedrijf waar BIM nog geen toverwoord is, dan ziet zijn toekomst er minder zonnig uit.

Als je nu niet overstapt naar een innovatiever bedrijf en leert werken met BIM, kun je straks niet meer aan de bak, waarschuwen we dan. Je maakt jezelf onaantrekkelijk, investeer in jezelf en blijf daarmee duurzaam inzetbaar.”

Opleiden en vuurwerk

Binnenkort start Building Heroes met het opleiden van afgestudeerde HBO en TU studenten aan net opgetuigde Construction University. Molengraaf vindt het “spannend en gaaf.” “En ik ben heel nieuwsgierig hoe 2018 gaat uitpakken voor de bouw.”

Maar eerst: “Oliebollen eten. Ik ben nu toevallig kerstpakketten aan het uitdelen bij onze opdrachtgevers. Geen water bij de wijn, is ons motto. Wat bedoelen daarmee dat onze opdrachtgevers bij het aannemen van nieuwe collega’s geen water bij de wijn hoeven te doen, als ze maar met een ander perspectief naar de arbeidsmarkt durven te kijken.”

Vuurwerk? Daar is Molengraaf niet zo van. “Maar voor mijn twee dochtertjes koop ik sterretjes. Mijn boodschap aan de bouw is dan ook. Veel creativiteit gewenst in 2018 en investeer in je medewerkers.”

Zie hier ons dossier over de arbeidsmarkt. 

 

 

 

Reageer op dit artikel