nieuws

Focus kraan van Mammoet trekt zichzelf aan de haren overeind

bouwbreed 3901

Focus kraan van Mammoet trekt zichzelf aan de haren overeind

 Hij zet zichzelf verticaal in elkaar op een piepkleine ruimte om vervolgens lasten tot 5000 ton moeiteloos naar grote hoogte te tillen. Met de Focus Y-kraan verwacht Mammoet wereldwijd een nieuwe standaard neer te zetten voor zware hijsklussen.

Het hijs- en zwaartransportbedrijf kondigde de ontwikkeling van de Focus-kraan anderhalf jaar terug al aan. Toen was nog vooral sprake van een A-frame, voor het hijsen van superzware lasten tot wel 15.000 ton. Inmiddels is de aandacht van de ontwerpers verschoven naar een Y-configuratie. Bestemd voor iets minder zware lasten, maar een stuk flexibeler in gebruik. “Komende zomer moet de investeringsbeslissing vallen, vandaar dat we met de aangepaste plannen naar buiten treden”, aldus marketing-directeur Theo Kroese van Mammoet. “We willen met de markt in gesprek om te achterhalen of dit concept daadwerkelijk in een behoefte voorziet. Als dat zo is, gaan we de investering plegen en de Y-frame kraan bouwen. Iedereen kan nu nog zijn of haar wensen doorgeven die de toekomstige inzet verbeteren.”

 

Groot verschil ten opzichte van de huidige hijsgiganten, zoals de PTC-kraan van Mammoet of de LR13000 van Liebherr, is dat de mast van de Focuskraan niet liggend wordt opgebouwd maar verticaal. Daarbij zijn ook geen zware hulpkranen nodig, een hydraulische mobiele kraan is voldoende. Twee masten naast elkaar trekken met behulp van de hijskabels elkaar omhoog, elke keer zodra onderaan een nieuwe sectie is geplaatst. Alsof de Focus zichzelf aan de haren omhoog trekt.

Een voetafdruk van 22 bij 22 meter volstaat

Om een mast van 150 meter of langer op te bouwen is dus geen vrije ruimte nodig van minimaal die lengte, maar volstaat een plot van zo’n 22 x 22 meter. “Als je een turbine in een elektriciteitscentrale moet plaatsen of de topside van een raffinaderij kun je de kraan dus vlak bij opbouwen,” verwoordt innovatie-directeur Wessel Helmens van Mammoet de voordelen. “De kleine onderdelen reik je met betrekkelijk licht materiaal aan over installaties. Of schuif je onder een pijpenrek door dat soms flink in de weg kan zitten bij dit soort operaties.. “En op die manier kun je de masten ook doorbouwen tot lengtes boven de 200 meter. Met of zonder beweegbare top, de zogeheten jib. Het scharnierpunt daarvan kun je bovendien plaatsen waar je wilt, zodat je hem optimaal kunt afstemmen op de omgeving waartussen gehesen moet worden. Uniek is ook dat je van een hoofdmast- naar een jib-configuratie kunt overstappen zonder de hoofdmast eerst te moeten strijken.”

De Focus kraan heeft weinig ruimte nodig op maaiveld en kan tussen installaties verticaal worden opgebouwd

 

Nieuw aan de Focus-kraan is ook dat Mammoet de container als maat voor de mastdelen heeft losgelaten. Helmens: “De knik van de mast is bij grote hijsklussen vaak bepalend voor het ontwerp en de masten werden daardoor extreem zwaar. Maar als je de vrijheid hebt om de hoofdstaven, verder uit elkaar te plaatsen, kun je met dezelfde hoeveelheid staal een veel zwaardere last hanteren. Dit speelt vooral bij lange mast lengtes. Dus voeren we de mastsecties niet kant- en klaar aan, maar stellen ze ter plekke samen, met behulp van een speciaal montage frame. Daardoor zijn we niet meer gebonden aan de standaarddoorsnede van een container van 2,4 bij 2,4 meter, maar kunnen doorsnedes tot wel 5 bij 10 opbouwen uit staven en diagonalen. Alleen de lengtes van die onderdelen zijn gebonden aan de containermaten, zodat alles gemakkelijk over de wereld vervoerd kan worden.”

Schuiven en rijden kan ook

Al naar gelang de klus kan de Y-frame kraan op sleeschoenen, wielen of een rupsonderstel worden geplaatst. Zo kan er gezwenkt of geschoven worden over enige afstand tijdens de hijsklus. De Focus kraan is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Stoof E&I, waarmee Mammoet al eerder nieuwe kranen ontwikkelde, waaronder de gecontaineriseerde ringkraan MSG.

Mammoet zette eerst in op de A-frame Focus, maar de marktkansen voor de lichtere maar flexibeler Y-frame kraan lijken veel gunstiger.

 

Reageer op dit artikel