nieuws

Oude lampen en armaturen nog te vaak op schroothoop: slopersbranche belooft beterschap

bouwbreed 1857

Oude lampen en armaturen nog te vaak op schroothoop: slopersbranche belooft beterschap

Negen van de tien slopers houden zich niet aan de regels om armaturen en lampen gescheiden af te voeren naar gecertificeerde bedrijven. Een kwestie van geld én onwetendheid. Veras, de brancheorganisatie belooft beterschap en werkt sinds kort samen met de Stichting Wecycle om de bewustwording in de sector te vergroten.

Sinds 1 april 2014 zijn de milieuregels voor afgedankte armaturen en lampen afkomstig uit sloopprojecten aangescherpt. Sloopaannemers zijn verplicht om armaturen bij hoeveelheden van meer dan 10 kubieke meter te scheiden en af te voeren naar gecertificeerde verwerkers (Weeelabex), anders handelen ze in strijd met het Bouwbesluit.

Het wil nog niet echt vlotten. Van alle, tot nu toe ingezamelde, afgedankte armaturen komt maar weinig bij sloopprojecten vandaan. Het meeste belandt op de schroothoop.

In het centrum van Utrecht is Beelen bezig met het slopen van een deel van Hoog Catharijne.

“Bij de oudijzerhandel en metaalrecyclers krijgen sloopaannemers er geld voor. Dan gaat het zo maar over bedragen van 130 tot 150 euro per maand”, legt Edwin Zoontjes namens Veras, de branchevereniging voor sloopbedrijven uit.

Boetes

Zoontjes benadrukt dat het scheiden van afvalstromen in slopersland vergeleken met vroeger al velen malen beter gaat. Dat zijn achterban de armatuurregels nauwelijks naleeft, baart hem enige zorgen. Het kan sloopbedrijven namelijk op fikse boetes komen te staan van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport.

“Bij mijn weten is dat nog niet gebeurd”, zegt Zoontjes van Veras, “ook omdat er onvoldoende gehandhaafd wordt. Eerst kijkt men naar asbest, dan naar veiligheid en dan pas naar de afvalstromen. Maar met zijn allen moeten we het niet zo ver laten komen. Daarom werken we sinds kort met de stichting Wecycle samen om het probleem aan te pakken.”

Onbekend maakt onbemind

Veel slopers zijn volgens Zoontjes niet bekend met de regels. Of ze weten niet door wie ze de armaturen kunnen laten ophalen. “De Stichting Wecycle verzorgt dat voor sloopbedrijven”, zegt Bart van Kalkeren namens de stichting. “En dat kost ze niets. Wij halen het gescheiden materiaal voor ze op en voeren het af.”

Van Kalkeren stelt dat de regels er niet voor niets zijn. “Ten eerste is het verwerken van armaturen een specialistisch klusje en kan ook zelfs gevaarlijk zijn. Er kunnen giftige stoffen in armaturen zitten. Ook voor de producenten van armaturen is het belangrijk dat er veel armaturen professioneel worden gedemonteerd. Zij moeten zich bij de wetgever namelijk verantwoorden met inzamelpercentages. Daar hebben zij nu onvoldoende zicht op.”

Bart van Kalkeren

Om de bewustwording in de sloopbranche te vergroten voerden Veras en Wecycle de afgelopen maanden gesprekken met grote sloopbedrijven. De reacties lopen uiteen. “De één wist niet van de verplichting en wil eraan voldoen en begint niet eens over geld. De ander wil het voor zijn MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemerschap) gebruiken en weer de ander zegt: prima, maar is er een vergoeding?”

Rol van opdrachtgevers

Zoontjes besluit dat er ook een taak is weggelegd voor opdrachtgevers. “Zij zouden het scheiden van armaturen en lampen in bestekken moeten opnemen, zodat slopers dat ook kunnen verrekenen in hun prijs. Dat is ook één van de speerpunten van de samenwerking tussen Veras, Wecycle en Lightrec (producenten van armaturen).” In het sloopcertificaat dat verband houdt met het duurzaam inkoopbeleid van overheden is de regel al opgenomen. “Dat gaat zeker zijn vruchten afwerpen”, verwacht Van Kalkeren.

Naar schatting twintig procent van alle oude armaturen die jaarlijks vrijkomt komt van sloopprojecten. Nog even voor de leek? Wat is een armatuur nou eigenlijk precies? “Sommige sloopaannemers staan ook naar het licht te kijken als wij het over armaturen hebben, haha. Een armatuur is een draagconstructie met een of meerdere lichtbronnen in muren, plafonds of op de grond, met voorschakelapparatuur, snoeren, stekkers en de gehele behuizing.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels