nieuws

De Vakman van Morgen: Nederland is een graverslandje

bouwbreed 4

De Vakman van Morgen: Nederland is een graverslandje

De bouw trekt weer aan en bedrijven staan te springen om goed gekwalificeerd en gemotiveerd personeel. Wat merken de bouwopleidingen daarvan? En hoe denken de studenten er zelf over? Wat zijn hun dromen en ambities? Het woord is aan Arie Dijkstra, die de opleiding BBL Machinist Grondverzet in Harderwijk volgt.

Arie Dijkstra (20) zet zorgvuldig zijn werklaarzen op het platje voor de cabine van zijn Atlas graafmachine. Op kousenvoeten neemt hij plaats in de bestuurdersstoel. Hij kijkt een paar keer om zich heen, drukt wat knoppen in, grijpt de joystick en grommend komen de pk’s tot leven. Arie grijnst terwijl hij de machine een keer om zijn as laat draaien. “Machtig toch?”

Als baby al achter op de trekker

“Dit vak is me echt met de paplepel ingegoten,” vertelt Arie. “Mijn vader, mijn opa, al mijn ooms, wat neven, allemaal zitten ze in het grondverzet. Pa heeft een eigen loonbedrijf. Ik zat bij wijze van spreken als baby al achter op de trekker. Heb altijd tussen de machines geleefd.”

Leren in de praktijk

Het draaien op al die machines hoef je Arie dus ook niet meer bij te brengen. Hij leerde het in de praktijk van de mannen die voor zijn pa werkten. Eerst op een tractor, toen een graafmachine, later een laadschop en ook een kipwagen heeft geen geheimen meer voor hem. “Maar die papiertjes hè?”, zegt hij met dezelfde grijns. Op zijn zestiende haalde hij weliswaar zijn tractorrijbewijs en later volgden al snel auto, bus en vrachtauto, maar voor grondverzetmachines heb je weer andere diploma’s nodig. Vandaar dat Arie dit jaar één dag per week naar Harderwijk rijdt voor de opleiding BBL Machinist Grondverzet. Niet dat ze hem nog veel hoeven bij te brengen, maar hij steekt er heus wel iets van op. “Regeltjes inclusief de zaterdagen, werkt. Dan schiet het huiswerk er nog wel eens bij in.”

Mooiste vak ter wereld

Niet dat hij klaagt hoor, want hij heeft nu al het mooiste vak ter wereld. “Iedere dag is anders, iedere klus is anders. De ene dag bagger je een sloot uit, dan weer moet je een zandbed leggen – en dat is echt heel secuur werk, op zaterdag rijd ik vaak voor een boer op het land. Alleen maar rechte lijnen trekken. Eitje tegenwoordig met de gps, maar soms zet ik die expres uit. Kijken of ik het zelf net zo netjes kan.”

Oefenen met praktijkproblemen

In Harderwijk oefent Arie allerhande praktijkproblemen. Maar hij leert er ook over de werkvoorbereiding in het grondverzet, machines onderhouden, alles over storingen en reparaties bij een hydraulische graafmachine, hijsen met een grondverzetmachine en hij haalt zijn BPV. Als Arie alles haalt – “en dat ga ik doen” – heeft hij een MBO-diploma niveau 3. Wie weet gaat hij daarna nog wel door. Er komt immers veel kijken bij het runnen van een eigen bedrijf.

Machinistenkampioenschappen

Want dromen heeft Arie ook. Ooit neemt hij het loonbedrijf van pa over. Dat staat vast. Maar voor die tijd wil hij eerst nog Nederlands en Europees machinistenkampioen worden. “Ja, die kampioenschappen bestaan echt! Moet je op allerlei verschillende machines een parcours draaien. Zo snel mogelijk en met allemaal behendigheidsproeven. Sleuven graven zonder een ballon lek te prikken bijvoorbeeld. Of een kipper laden zonder zand te morsen. En sterker nog, er zijn zelfs wereldkampioenschappen. Dat zou natuurlijk helemaal vet zijn. En ja, ik denk zeker dat me dat lukt. Er wint heel vaak een Nederlander. Wij zijn echt een graverslandje.” Dat komt natuurlijk omdat we al eeuwenlang tegen het water strijden, denkt Arie.

Je machine moet je koesteren

“En we hebben de nieuwste en best onderhouden machines. Die gaan tweedehands nog de hele wereld over.” Dat weet Arie van toen hij met zijn vader en ooms naar de machineveiling van Richie Bros op de Maasvlakte ging kijken. “Wat daar allemaal staat? Echt niet normaal. Alles tweedehands, maar tiptop onderhouden. Daar komen bedrijven van over de hele wereld naar kijken. Arabieren in van die witte gewaden. Kopen zomaar een stuk of tien wielladers en knikdumpers. In één keer. Alsof ze bij de bakker staan. Maar om je machine er goed uit te laten zien, moet je hem dus koesteren. Vandaar de kousenvoeten. Dan wordt er niets vies in de cabine. “Thuis trek je toch ook je blubberlaarzen uit, voordat je in je luie stoel ploft? Nou dan.”

Dit is de derde aflevering uit de zevendelige reeks ‘De vakman van morgen’.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels