nieuws

Aannemer waarschuwde al voor spekgladde Dafne Schippersbrug

bouwbreed 2967

Aannemer waarschuwde al voor spekgladde Dafne Schippersbrug

Te steil. Te glad. Nog tijdens het bouwen van de Dafne Schippersbrug waarschuwde de aannemer al voor mogelijke ongelukken. Klaassen Groep stelde voor om het fietspad, waar begin deze week opvallend ‘veel’ glijpartijen waren, uit te rusten met ‘vloerverwarming’. Te duur, vond de gemeente Utrecht destijds.

Geen doden hoor. Vooral schaafwonden. Bij twee fietsers. Precies op de plek waar het fietspad kronkelt, op de plek waar de brug ‘aanmeert’ op het dak van een school.

Maar, de gemeente Utrecht neemt de glijpartijen op de brug die begin april dit jaar officieel geopend werd door hardloopster Dafne Schippers zelf, uiterst serieus. In overleg met de aannemer onderzoekt de gemeente of er maatregelen nodig zijn, meldden verschillende kranten begin deze week.

Nu blijkt dat de aannemer tijdens de aanleg van de brug al heeft gewaarschuwd voor mogelijke ongelukken.

“Verwarm het fietspad”

“Strabag is de hoofdaannemer, maar wij hebben dit specifieke deel van de brug uitgevoerd volgens opdracht. We hebben de gemeente Utrecht toen ook gewaarschuwd. Wij vonden de brug erg steil (45 millimeter per meter, red)”, zegt een woordvoerder van de KlaassenGroep tegen Cobouw.

Om ongelukken tijdens winterse periodes te voorkomen, maakte de bouwer een offerte voor een verwarmd fietspad. De gemeente vond die oplossing te duur. “Uiteindelijk hebben we toch zelf een extra noodoverschot gemaakt voor het regenwater.”

Een woordvoerder van de gemeente bevestigt het verhaal van de bouwer. “Er is over een verwarmingssysteem gesproken, net zoals over vele andere opties trouwens. Wij waren en zijn echter van mening dat de bewuste hellingshoek niet uitzonderlijk is.”

Misschien toch nog vloerverwarming

Wat er met de brug gaat gebeuren is onduidelijk. De gemeente sluit niet uit dat dit ‘gevaarlijke’ stukje fietspad alsnog vloerverwarming krijgt. “Maar dat is nu zeker niet aan de orde. We hopen de problemen met strooizout te voorkomen.”

Aannemer Klaassen wacht het geduldig af. “We zijn gevraagd naar een mogelijke oplossing. Dan komen we toch weer uit op een verwarmingssysteem. Maar dat betekent dat het fietspad moet worden opengebroken. Het zal dus zeker niet goedkoper worden dan toen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels