nieuws

Rutte III stuurt bouw op de TGV richting Parijs

bouwbreed 2582

Rutte III stuurt bouw op de TGV richting Parijs

Het groene regeerakkoord van het kabinet Rutte III is een aanzet om de bouw versneld op de weg naar Parijs te sturen. Toch is de exacte route nog ongewis.

De bouw wachtte jarenlang op een tochtig, vervallen station, op een trein naar het warme zuiden. Dinsdag kwam het treinstel VVD-CDA-D66-ChristenÚnie de hongerige passagier ophalen. De trein ziet er van afstand uit als een TGV, die op volle snelheid naar Parijs zal snellen, om de klimaatdoelstellingen te halen. Maar wie het regeerakkoord als spoorboekje leest, ziet dat er nog veel lege pagina’s in staan en dat er nog veel tussenstations zijn. Machinist Mark Rutte zal onderweg de route moeten bepalen.

Toch mag de bouw zich verheugen op een treinrit met 4 miljard euro aan versnaperingen, al zullen die miljarden samen met de andere treincoupé’s van andere sectoren verdeeld moeten worden. Bernard Wientjes, die het laatste halfjaar het wensenlijstje namens de bouw opstelde, toonde zich “best tevreden” over de routekaart. Bouwend Nederland stelt dat het nieuwe kabinet “de goede weg inslaat”. Innovatiebeweging de Stroomversnelling houdt het op “het groenste regeerakkoord aller tijden”.

Geen voorbijzoevende landschappen

Toch moet de bouw de eerste jaren geen voorbijzoevende landschappen verwachten. De Rutte-trein heeft opstarttijd nodig. Pas in 2021 wordt volle snelheid bereikt. Dan moeten er 50.000 gasloze nieuwbouwhuizen gebouwd worden en 30.000 tot 50.000 bestaande woningen van het gas afgehaald worden. Volgens het kabinet Rutte wordt hiermee een eerste stap gezet op weg naar een verduurzaming van 200.000 huizen per jaar, een tempo dat nodig is om tot 2050 de hele voorraad van 6 miljoen woningen te verduurzamen.

Maar wordt de volle snelheid gehaald? Komt de bouw op tijd aan in Parijs? Daar spreekt de machinist een voorbehoud uit door de luidsprekers. Als het niet lukt om in 2021 50.000 gasloze nieuwbouwwoningen te bouwen en 30.000 tot 50.000 bestaande woningen van de gasleiding te ontdoen, dan moeten de woningen “in ieder geval zodanig energie-efficiënt” gemaakt worden “dat ze op korte termijn gasloos gemaakt kunnen worden”. Oei. Is dit toch geen TGV, maar een stoptrein vermomd als TGV?

Railtender heeft niet veel uit te delen voor corporaties

Dat gevoel kan de passagiers in de bouwcoupé helemaal bekruipen als de railtender maar honderd miljoen euro te besteden blijkt te hebben voor corporaties en andere sociale verhuurders voor verduurzaming van hun woningen. Bovendien een koekje van eigen deeg: de corporaties betalen zelf elk jaar 2 miljard euro aan verhuurdersheffing.

Maar Rutte III is ook gedecideerd. “Nederland wordt duurzaam. We hebben geen alternatief voor aanpakken. We nemen onze verantwoordelijkheid voor het klimaatakkoord van Parijs”. Er komt een nationaal Klimaat- en energieakkoord die de CO2-uitstoot fors moet gaan verlagen. Het akkoord richt zich behalve op verduurzaming van de gebouwde omgeving en het verkeer, op vergroening van het belastingstelsel en nieuwe energiebronnen. Circulaire economie? Dat is nog een station te ver voor Rutte III.

De ambitie uit zich ook in de energieprestatie-eisen (EPC) voor nieuwbouw die verder zal worden aangescherpt. Nieuwbouwwijken zullen niet meer standaard een gasnet krijgen. De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht.  Op het moment dat gasnetten vervangen moeten worden zal het netbedrijf in overleg met de gemeenten bekijken hoe in de toekomstige energievraag kan worden voorzien.

Rijk gaat gemeenten achter de broek zitten

Naast duurzaamheid gaat de nieuwe ministersploeg ook werk maken van het aanjagen van de woningbouwproductie, die duidelijk achterblijft. “Onnodig belemmerend overheidsbeleid” zal zoveel mogelijk weggenomen worden.

Als het gaat om sociale huurwoningen gaat het Rijk gemeenten achter de broek zitten om met woningcorporaties afspraken te maken over voldoende en passende woonruimte. Rutte III wil daarbij bijzondere aandacht voor kleinschalige en innovatieve wooninitiatieven en doorstroom. Waarschijnlijk doelt de aanstaande regering op tiny houses en andere kleine woonvormen.

De nieuwe regering vindt het ook belangrijk dat er meer middeldure huurwoningen komen. Gemeenten moeten hier meer op sturen. Op plaatsen waar geen commerciële partij wil investeren in middeldure huurwoningen, wordt de markttoets vereenvoudigd.

Het wordt de komende jaren goed toeven voor de bouw op weg naar Parijs. Welk spoor precies genomen wordt, is nog onduidelijk. En of Parijs gehaald wordt misschien ook. Maar dat de volgende bestemming de bouw zal bekoren, kan niet anders.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels