nieuws

Topoverleg breedplaatvloeren: net opgeleverde gebouwen meest risicovol

bouwbreed 6553

Topoverleg breedplaatvloeren: net opgeleverde gebouwen meest risicovol

Net opgeleverde bouwwerken met vloerconstructies ‘a la Eindhoven’ zijn het meest risicovol en moeten het eerst worden onderzocht. Dat zegt een woordvoerder van minister Plasterk na het topoverleg van afgelopen woensdag over de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport.

Turfmarkt 147. Of te wel het hoofdkwartier van de minister voor Wonen. Heel eventjes stond het op de lijst van risicovolle gebouwen waar het breedplaatvloer-euvel zou kunnen optreden. Uitgerekend daar vond woensdag een topoverleg plaats over het ‘parkeergarageraadsel’ dat wetenschappers, bouwers en Kamerleden al maanden bezighoudt.

“Maar de kust is hier veilig”, garandeert Frank Wassenaar, woordvoerder van Binnenlandse Zaken. “Dat heeft het Rijksvastgoedbedrijf ons verzekerd. We gaan hier stampend over de vloer”, reageert hij gekscherend.

Ook bij het net opgeleverde ministerie van Infrastructuur en Milieu (Rijnstraat 8) is volgens hem geen enkele dreiging. Zorgen over de rechtbank in Zwolle (opgeleverd in 2013) zijn inmiddels ook de kop in gedrukt door het Rijksvastgoedbedrijf.

Rijnstraat 8

Hoe het zit het met andere gebouwen in Nederland met vergelijkebare constructies is echter nog voor een groot deel tasten in het duister. Daarom wil het ministerie binnen twee weken een inspectieprotocol ophoesten, waarmee gemeenten gericht kunnen zoeken én inspecteren.

Gladde oppervlakten

Afgevaardigden van VN Constructeurs, de Vereniging Bouw en Woning Toezicht Nederland en het Rijksvastgoedbedrijf kwamen woensdag bij elkaar om dat protocol vorm te geven. Samen met TNO en Adviesbureau Hageman, die beiden onderzoek deden naar het bouwincident.
“Mogelijk vragen we ook nog informatie op bij bouwers en leveranciers”, zegt Wassenaar.

Hij voegt er snel aan toe dat er geen tijd te verliezen is. “Gemeenten zijn dus al bezig. Wij adviseren ze om te beginnen met de projecten die net zijn opgeleverd. De techniek van betonlagen op elkaar bestaat al langer. Maar de laatste jaren is er steeds beter zelfdichtend beton gebruikt. Dat leidt tot gladdere oppervlakten. Daardoor ligt het voor de hand dat gemeenten beginnen bij het checken van de meest recente panden. Net zoals het Rijksvastgoedbedrijf heeft gedaan.”

Het ministerie benadrukt dat eigenaren primair verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van gebouwen. “Maar gemeenten hebben de wettelijk taak om in te grijpen als de constructieve veiligheid in het geding is.”

Regeringspartijen willen namen en rugnummers

De VVD en het CDA vinden dat bouwbedrijf BAM de namen van de 25 gebouwen die zijn onderzocht en door BAM veilig zijn bevonden, openbaar maakt. Of de minister dat kan en wil afdwingen, is nog onduidelijk, maar lijkt onwaarschijnlijk.

Bij BAM laten ze zich niet onder druk zetten door de Kamerleden van de twee toekomstige regeringspartijen. “We wachten eerst het inspectieprotocol van de minister af, zodat we de 25 gebouwen ook daar nog op kunnen toetsen”, reageert Arno Pronk namens BAM.

“En voor zover eigenaren zich niet melden met vragen bij ons, nemen wij contact met ze op.”

Leveranciers houden kaken op elkaar

MBS, de leverancier van de totale vloerconstructie van de ingestorte parkeergarage wil vooralsnog niet reageren op vragen van Cobouw. Bubbledeck, de leverancier van de bollenvloer verwijst naar een schriftelijke verklaring op haar website.

Bubbledeck verklaart daarin dat dit type vloer door “heel veel fabrikanten en leveranciers wordt gemaakt en dat het al dertig, veertig jaar bestaat.”

“Van het type bekistingsplaatvloeren/breedplaatvloeren zijn miljoenen vierkante meters wereldwijd toegepast. Door de instorting van 900 vierkante meter bij een parkeergarage van 25.000 vierkante meter, ontstaat nu helaas onterecht het idee dat het bekistingsplaatsysteem/breedplaatvloersysteem ondeugdelijk en onbetrouwbaar is”, aldus Bubbeldeck.

Bubbledeck wijst er verder op dat de Onderzoeksraad Voor Veiligheid nog geen enkele conclusie naar buiten heeft gebracht.

Meer verhalen in dit dossier

De boosdoener

De noodklok

De mogelijke oplossing

Het dossier over de parkeergarage in Eindhoven staat in pdf-vorm hier (voor iedereen te downloaden).

 

Reageer op dit artikel