nieuws

Corporaties verkopen vooral slecht geïsoleerde huizen

bouwbreed Premium 204

Corporaties verkopen vooral slecht geïsoleerde huizen

Corporaties krikken de energiezuinigheid van hun woningbezit op door vooral slecht geïsoleerde woningen aan particulieren te verkopen. Dat blijkt uit onderzoek van Cobouw op basis van opgevraagde gegevens bij het Kadaster.

Corporaties verkochten in de jaren 2014 tot en met 2016 in totaal 43.000 bestaande woningen aan particulieren. Negentig procent hiervan had label C of lager. Corporaties hebben in het Energieakkoord afgesproken dat hun woningbezit in 2021 gemiddeld label B heeft.

Slechtste labels meest verkocht

Woningen met de slechtste labels worden relatief het meest verkocht. Van alle verkochte huizen had 40 procent een energielabel E- of lager (inclusief geen label), terwijl van het woningbezit maar 28 procent van de woningen label E of lager heeft.

De corporatiesector staat de komende jaren een enorme verduurzamingsopgave te wachten. Heel veel corporaties hebben de mouwen opgestroopt om hun woningen te verduurzamen.

Verkoop slechte labels past in strategie

Uit het onderzoek blijkt dat het verkopen van slecht geïsoleerde woningen ook bijdraagt aan een duurzamere corporatiesector. Het is een goedkopere manier om als corporatie duurzamer voor de dag te komen. Een verkochte woning levert al gauw 150.000 euro op. En de tienduizenden euro’s aan renovatiekosten worden uitgespaard.

Volgens Anne-Jo Visser, programmamanager bij kennisinstituut Platform31, past het verkopen van slechte labels in de strategie om in 2021 op label B uit te komen. “Logisch toch? Of ze verduurzamen woningen, of ze verkopen delen van hun bezit. Beide strategieën worden gevolgd.”

Moedwillig verkopen is ‘schandaal’

Ronald Paping van de Woonbond reageert vol ongeloof op de bevindingen van Cobouw. Als corporaties moedwillig energieslurpende woningen verkopen om er zelf beter van te worden, dan is ook dat volgens hem een “schandaal”.

Bijzonder hoogleraar woningmarkt Johan Conijn krijgt kippenvel van de gedachte dat corporaties bewust oude meuk slijten om hun gemiddelde label op te krikken. Hij heeft daar echter geen aanwijzingen voor. “Het zou me ook zeer verbazen”, zegt de director Real Estate Management bij Ortec.

Wel vult hij aan: “Bewust of niet. Het is wel jammer dat er zoveel woningen met een slecht label worden verkocht. Het is algemeen bekend dat de energiebesparing in de koopsector nog veel trager verloopt.”

Desastreus voor klimaatdoelstellingen

Ernst van der Leij, corporatiespecialist bij adviesbureau Brink denkt dat de “B-labelstrategie” desastreus kan uitpakken voor de klimaatdoelstellingen. Hij vindt het “verwerpelijk” als corporaties op label B uitkomen door slecht bezit af te stoten.

“We weten allemaal dat particulieren nog veel moeilijker in beweging te krijgen zijn als het gaat om energiebesparing. Voormalige huurders hebben bovendien vaak zeer beperkte middelen en kunnen de woning net kopen. Als ze al geld overhouden, zullen ze dat eerder inzetten voor een nieuwe keuken of badkamer en niet voor isolatie of een warmtepomp.”

Tempo ligt te laag

“Het is logisch dat corporaties oudere woningen eerder verkopen”, reageert corporatiekoepel Aedes op het onderzoek van Cobouw. “Vaak is renovatie duurder dan deze woningen te verkopen en met de opbrengst op een andere plek nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.”

Aedes bevestigt dat het huidige tempo om in 2020 op B uit te komen, te laag ligt, maar verwacht dat de investeringen in energiebesparing de komende jaren groeien van 257 miljoen euro in 2015 naar 617 miljoen euro in 2017.

“Maar dan moeten er echter geen nieuwe tegenwerkende regels komen en moeten bestaande belemmeringen die na het Energieakkoord zijn ingevoerd, bijvoorbeeld de verhuurdersheffing en passend toewijzen, worden weggenomen.”



In het woensdag te verschijnen weekblad van Cobouw leest u meer over het onderzoek.

Reageer op dit artikel