nieuws

Lelystad is BVP-les voor schiphol

bouwbreed 8

Lelystad is BVP-les voor schiphol

BIM-impressie van de nieuwe terminal en landingsbanen op Lelystad Airport. Bron: Dura Vermeer

Lelystad Airport krijgt wegens uitbreiding een nieuwe terminal en nieuwe landingsbanen. Opdrachtgever Schiphol koos voor Best Value Procurement. Die ervaring moet leiden tot een vergelijkbare strategie voor Schiphols A-pier.

Lelystad Airport gaat op de schop. Het vliegveld neemt een deel van de activiteiten van Schiphol over, met name de vakantievluchten en de low-cost-carriers. Daarvoor is een nieuwe terminal nodig, met nieuwe landingsbanen.

Het nieuwe Lelystad Airport is straks berekend op 1,7 miljoen passagiers per jaar. Maar in het ontwerp moet ook al rekening worden gehouden met mogelijke verdere  uitbreidingen, behorend bij 4,25 miljoen en op termijn zelfs 9 miljoen passagiers per jaar.

Het casco van de nieuwe terminal is voor rekening van TBI-dochters J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros, terwijl Viggo de inrichting en het dienstenpakket voor zijn rekening neemt. Al iets eerder kreeg Dura Vermeer de opdracht voor de landingsbanen en infra. Geen van alle onbekende partijen voor de Schiphol Group, die de opdrachten via de Europese onderhandse procedure op de markt zette.

De tenderprocedure voor de terminal is 5 januari begonnen en was binnen twee maanden rond. De periode van validatie daarna kostte relatief veel tijd zodat de definitieve contracten pas eind juni werden getekend. Daarbij hebben ook alle partijen een handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst om de afstemming met elkaar en de omgeving te waarborgen.

Jos Nijhuis van de Schiphol Group moet er nog aan wennen dat hij niet precies weet wat hij heeft ingekocht. “Dat hoort bij de gekozen vorm van Best Value Procurement om de beste partij te kiezen, maar dat maakt natuurlijk niet minder nieuwsgierig. Al heb ik alle vertrouwen in een mooie uitkomst”, geeft de presidentdirecteur grif toe.

Op afstand

Er is bewust gekozen voor de strategie van BVP, in combinatie met de spelregels van UAV-gc. “Dat betekent dat je als opdrachtgever behoorlijk op afstand blijft en je niet gaat bemoeien met allerlei details”, licht contractmanager Peter Mustert van de SchipholGroup toe. Het past bij deze keus om meer initiatief van de markt te benutten en de beste prijs/kwaliteit te krijgen. De contracten hebben ook allemaal een onderhoudscomponent om duurzaamheid en een integraliteit te stimuleren.

Een vergelijkbare strategie staat Mustert voor ogen voor de ontwikkeling van de A-pier op Schiphol zelf. “De do’s en don’ts die we bij Lelystad opdoen, kunnen we dan meteen verwerken, maar dan een maatje groter en complexer.” Compleet nieuwe vliegtuigterminals worden maar zelden gebouwd. Dergelijke opdrachten komen gemiddeld slechts één keer in de dertig jaar op de markt.

In de opdracht zijn functionele eisen geformuleerd in combinatie met relatief strakke plafondprijzen. “Het is een scherpe planning en een scherp budget”, ervaart directeur Ton Vaags van TBI/J.P. van Eesteren. De eisen van de stakeholders en de raakvlakken met de andere percelen beschouwt de opdrachtnemer als de grootste risico’s vooraf, simpelweg omdat er nog geen tijd is geweest om intensief te overleggen met alle betrokken partijen.

Streepje voor

TBI weet ook al zeker mee te willen dingen naar de opdracht van de A-pier op Schiphol. Die gedachte heeft meegewogen bij de inschrijving in Lelystad. “Met een beetje geluk heb je als inschrijver ten opzichte van de anderen straks een streepje voor. Maar we juichen niet te vroeg. Want als de opdrachtgever ontevreden is, bijvoorbeeld over het onderhoud, kan zo’n opdracht ook in je nadeel werken”, vult Mike Barkey van Croonwolter&dros aan.

De ingeschakelde architect Paul de Ruiter hanteert daarbij het uitgangspunt van ‘spectaculaire eenvoud. Hij heeft eerder de relatief snelle passagiersstromen van een treinstation in het achterhoofd dan de vijfsterrenvoorzieningen van Schiphol. “Het moet transparant worden, zowel de gevels als het dak. Zodat je je vliegtuig al ziet staan als je naar binnen loopt”, stelt De Ruiter. Dat hij in opdracht van een bouwer werkt, ervaart hij niet als een belemmering. “Dat zijn we inmiddels wel gewend.”

Hoewel niet het hele gebouw hoeft te worden verwarmd, leven er ook al verschillende ideeën over zonnepanelen om tegemoet te komen aan de hoge duurzaamheidseisen.

De Ruiter geeft toe al voorzichtig te zijn begonnen met ontwerpen. Het is een volledig andere klus dan de Afsluitdijk, waar het architectenbureau ook bij betrokken is, maar de eenvoudgedachte van ingenieur Lely komt ook in Lelystad van pas.

Komende maanden zijn hard nodig voor alle voorbereidingen, vergunningen en de uitwerking van alle ontwerpen. Dura Vermeer verwacht begin 2017 buiten aan de slag te gaan met de nieuwe infrastructuur. Korte tijd later zullen ook de werkzaamheden voor de terminal gaan beginnen. Halverwege 2018 worden de eerste vakantievluchten verwacht. 
 



projectgegevens Leystad Airport

Opdrachtgever: Schiphol Group
Contractvorm: BVP + UAV-gc
Perceel 1 Infra: Dura Vermeer 58 mln
Perceel 2a terminal: TBI 24 mln
Perceel 2b inrichting + diensten: Viggo 100 mln
Oplevering: zomer 2018

Weging gunningsciteria

Prestaties  15%
Risicodossier  15%
Kansendossier  15%
Sleutelfiguur I  15%
Sleutelfiguur II  15%
Prijs  25%



Foto: BIM-impressie van de nieuwe terminal en landingsbanen op Lelystad Airport

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels