nieuws

De hangende kelder van Meppel

bouwbreed 14

De hangende kelder van Meppel

Hoe bouw je in een zompige veenbodem een kelder die netjes op zijn plek blijft? KroesNijeveen koos voor een prefab-exemplaar en hing dat op aan een betonnen randbalk.

Louter veen

Eerst moesten er boorpalen de grond in. Naar een dragende zandlaag zo’n 9 meter onder maaiveld. Daarboven bevindt zich nagenoeg alleen maar veen. Over de koppen is in het werk een randbalk gestort. Daar komt de kelder uiteindelijk aan te hangen.

De grootste uit de catalogus

De kelder is een prefab-exemplaar. Dat moest wel volgens directeur Jan Harm Kroes van de aannemer omdat wat je ook neerzet, alles onvermijdelijk wegzakt in het zachte veen. Van de Berg uit Raalte leverde de grootste prefab betonnen kelder uit de catalogus. Die past nog net op een dieplader.

Razendsnel graven

Op de dag van de plaatsing is eerst de spanningsbemaling aangezet. Eerder kon niet, om de belendingen niet in gevaar te brengen. Daarna is met een Bobcat-kraantje de ruimte binnen de randbalk tot ruim 3 meter diepte afgegraven. In de tussentijd was een 200-tons kraan opgesteld die de 40 ton zware kelderbak over een oud pakhuis tilde dat wordt verbouwd tot restaurant.

Geland als een vliegtuig

Via ‘oren’ is de kelderbak bevestigd met de randbalk. De ankerstangen die vooraf waren ingestort, pasten volgens Kroes netjes in de uitsparingen in de oren. Het leek volgens de aannemer wel of heel Meppel was uitgelopen om de hijsoperatie te aanschouwen. “Toen de bak op zijn plek lag brak er spontaan applaus uit. Net als in de luchtvaart soms gebeurt als een piloot het vliegtuig na een turbulente vlucht veilig aan de grond heeft gezet.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels