nieuws

Zonnepanelen op Amsterdamse metrostations

bouwbreed 15

Zonnepanelen op Amsterdamse metrostations

Stadsregio Amsterdam, het gemeentelijk vervoersbedrijf (GVB) en de gemeente hebben vergevorderde plannen om op de daken van negentien bovengrondse metrostations zonnepanelen te plaatsen.

De opgewekte stroom wordt onder andere gebruikt voor de roltrappen in de stations. Doel is te besparen op energiekosten en de CO2-uitstoot te beperken. Het uitgespaarde geld gaat naar beheer en onderhoud van het openbaar vervoer.

Ook het Rijk wil financieel bijdragen

De investering van Stadsregio Amsterdam maakt dat ook het Rijk financieel wil bijdragen, op basis van de hoeveelheid opgewekte zonne-energie. Naar verwachting besluit het Rijk in juni over deze bijdrage, die een voorwaarde is om met het project te kunnen beginnen.

Doordat er met de panelen groene stroom wordt opgewekt, neemt de CO2-uitstoot van de gemeente af met ruim 700 ton CO2 per jaar. Hiermee draagt de gemeente bij aan haar eigen klimaatdoelstelling van 45 procent minder CO2-uitstoot in 2025 vergeleken met 2012.

Zonnedak

Niet alle bovengrondse metrostations zijn geschikt voor zonnepanelen. Van de 22 krijgen er negentien een zonnedak. Het zonnedak op metrostation Van der Madeweg wordt het grootst.

De zonnepanelen op metrostation Reigersbos worden geëxploiteerd door een andere partij, energiecoöperatie Amsterdam Energie. Bij deze energiecoöperatie mochten gebruikers eind vorig jaar al hun zonnepaneel te kopen. Amsterdam Energie mag in totaal 320 zonnepanelen plaatsen op de metrohalte in Gaasperdam.

De oppervlakte van alle daken bij elkaar is 10.000 vierkante meter, ongeveer twee voetbalvelden. De hoeveelheid elektriciteit die hiermee wordt opgewekt staat gelijk aan het energieverbruik van 400 huishoudens per jaar.

Installatie

GVB en metro en tram van gemeente Amsterdam zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. In het najaar begint de installatie van de zonnepanelen. Deze is afhankelijk van de planning van de renovatie van de stations van de Oostlijn. De verwachting is dat het hele systeem in de zomer van 2017 klaar is om stroom te leveren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels