nieuws

Superslanke, trilvrije composietbrug

bouwbreed

Superslanke, trilvrije composietbrug

Rotterdam heeft er een nieuwe brug van vezelversterkt composiet bij, die dankzij een slimme constructiemethode extreem slank kon worden uitgevoerd. De leuningen van de Excercitiebrug zijn uitgevoerd in hoog esthetische vezelcomposiet.

De slankheid van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Crooswijk is ongeëvenaard: 1:68. De dagmaat van het ranke bouwwerk is 17,04 meter en de breedte is 1,9 meter. Toch is het brugdek slechts 250 millimeter dik. Ter vergelijking: de eerste Rotterdamse composietbrug had een brugdek van 700 millimeter.

Met een gewicht van 6100 kilo is hij bovendien twee maal lichter dan een soortgelijke brug in staal, en vier maal lichter dan een betonnen exemplaar. Ter weerszijde van de singel waren daarom slechts twee bescheiden landhoofden nodig in de vorm van een betonplaat met een lichte paalfundering en ankers. De plaatsing van het brugdek is in een uurtje gepiept.

Doorvaarhoogte

Voor het Ingenieursbureau Rotterdam draaide het vooral om slankheid. Veel bestaande bruggen voldoen niet aan de aangescherpte eisen ten aanzien van doorvaarhoogte. “Maar 30 centimeter verhoging kun je niet zomaar in de omgeving oplossen”, vertelt projectmanager Mozafar Said van het Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam. “Daarom zoeken wij de oplossing binnen de constructie.”

Trillingen

Risico bij extreme slankheid is dat er trillingen ontstaan. Het Ingenieurs­bureau bedacht met producent FiberCore Europe een oplossing waarbij het kunststof brugdek door volledige inklemming een hoge eigenfrequentie krijgt. Dat voorkomt hinderlijk trillen. De constructie is daartoe uitgevoerd met staalkokers die doorlopen in uitsparingen in de betonplaat en in een deel van het brugdek. De staalkoker zet zich bij krachtenafdracht af tegen de boven- en onderhuid van het InfraCore composietdek. Die zijn met elkaar verbonden door op trek belaste vezelmatten.

Het Rotterdamse brugontwerp maakt slim gebruik van de overcapaciteit op sterkte van vezelversterkte bruggen, die vooral worden ontworpen op stijfheid. Zelfs als de ankers zouden bezwijken, zou de veiligheid gegarandeerd zijn. Aan de uitvoering ging veel onderzoek vooraf, omdat inklemming niet eerder is toegepast bij een composietbrug. Normaal zijn ze vrij opgelegd.

Glasvezelwapening

De Excercitiebrug heeft geen stalen, maar composieten leuningen, in een patroon van gebogen strippen met een doorsnede van 100 x 20 millimeter. Jules Dock Composites produceerde de leuning in een open malsysteem met een glasvezelwapening. De vezelbundels van de ene stijl lopen bij kruisingen door de bundels van de andere stijl heen. Dat zorgt voor strakke kruisingen zonder bochtstraal en verdikkingen. De leuningstijlen zijn bevestigd in een overhangende flens aan de buitenzijde van het brugdek.

Tijdens de bouwfase zijn diverse dynamicatests gedaan. De resultaten worden nog gepubliceerd en moeten bijdragen aan meer superslanke composietbruggen. Rotterdamse vervangt honderden oude bruggen en gebruikt vaak vezelversterkt kunststof omdat dit duurzaam, licht en voordelig is en omdat plaatsing minimale omgevingshinder oplevert.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels