nieuws

Prefab brug ultrasterk en concurrerend

bouwbreed 22

Prefab brug ultrasterk en concurrerend

Pioniers in de bouw hebben het niet altijd gemakkelijk, weet Dil Tirimanna. Zestien jaar geleden richtte hij ingenieurs- en aannemersbedrijf FDN op. Eén van de specialismen van FDN is het ontwerpen en bouwen in ultrahogesterktebeton. Na jarenlang experimenteren en investeren breken nu vruchtbare tijden aan voor FDN. De UHSB-brug mag op een toenemende belangstelling rekenen.

Op de vraag waarom er niet veel meer wordt gebouwd met UHSB is Civiel ingenieur Dil Tirimanna, directeur van de FDN groep, helder. Onwetendheid! “Dat ligt puur aan het traditionele denken in de bouw. Des te meer het wordt toegepast, des te minder men het vreest, zeg ik altijd.”

Tien jaar geleden kwam Tirimanna met FDN op het idee voor een modulaire brug. Tirimanna: “De eisen die aan een brug worden gesteld, zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Het gaat altijd over dezelfde vrachtwagen- of dezelfde voetgangersbelasting, maar telkens is er een heel andere constructie nodig. Toen bedachten we dat we dit moesten standaardiseren, zodat je prefab elementen kunt aanbieden en niet meer hoeft te rekenen.”

Minimaal honderd jaar onderhoudsvrij

De keuze viel al snel op ultrahogesterktebeton. Tirimanna: “Dit hebben we puur gedaan om slankere toepassingen te kunnen realiseren. Met traditioneel beton wordt een constructie al snel log. Bij het ontwerp van de brug zijn we uitgegaan van een brug die minimaal honderd jaar onderhoudsvrij moest zijn en waarbij de kosten lager zijn dan stalen, betonnen en kunststofbruggen.”

FDN ontwikkelde samen met de TU Delft de Ultrabrug die in 2012 is geproduceerd en beproefd. “Als je een slanke brug wilt maken, heb je heel veel aan de sterkte van het UHSB. Het geheim zit hem in de korrelpakking van dit materiaal. De grootste korrel is 6 mm en start vanaf orde 0,2 mm. De dichtheid is honderd keer groter dan bij traditioneel beton. Daar komt bij dat je met UHSB een lager energieverbruik bij productie en montage hebt en er zijn minder grondstoffen nodig.”

FDN past als enige in de wereld de hoogste betonsterktes, B200 of hoger, toe voor de Ultrabruggen. De doorsnedes van de Ultrabrug zijn minimaal twee keer zo slank als de traditionele betonnen bruggen.

Rekenwerk voor prefab Ultrabrugmodules is al gedaan

Inmiddels staan er vier bruggen op de teller. Tirimanna bedacht al vroeg dat hij met FDN niet alleen het rekenwerk voor een UHSB-brug moest aanleveren, maar met een totaalconcept moest komen. FDN neemt het werk aan inclusief bijvoorbeeld kademuren, grondkeringen en wegen. Hierbij maakt het bedrijf gebruik van lokale en regionale partners.

Tirimanna: “Het grote voordeel van de prefab Ultrabrugmodules is dat het rekenwerk voor bruggen tot dertig meter al gedaan is. Daar komt het materiaal UHSB nog bij, rekent Tirimanna voor. We kunnen met UHSB de dekdikte aanzienlijk verlagen. Bij een aanbesteding voor een brug in Eindhoven zag ik dat je met traditioneel beton voor een 26 meter grote overspanning een dekdikte nodig hebt van 800 mm tot een meter. Met UHSB is dit te reduceren tot 400 mm. Door de slanke constructie heb je vervolgens minder funderingskosten, grondwerk en toeritkosten nodig. Zo kwamen we als de meest voordelige uit de bus in Eindhoven en wonnen we de aanbesteding voor de brug.”

Concurrerend met iedere bruggenbouwer in de wereld

Tirimanna durft dan ook te beweren dat hij met zijn gepatenteerde brugsysteem concurrerend is met iedere bruggenbouwer in de wereld. “Ik durf te garanderen dat je bij een traditionele aanbesteding niet van ons kunt winnen.” Toch ziet Tirimanna geregeld met lede ogen aan dat de politiek voor een ander duurder product kiest. “Neem de UHSB-Catharinabrug in Leiden. Die is ongeveer 36 meter lang en zes meter breed. Die kost 1,6 miljoen euro. Wij maken die brug voor 700.000 euro, dat is net zo duur als een standaard betonnen brug.”

Dat de ontwerpopdracht in zo’n geval niet naar FDN is gegaan, heeft misschien wel te maken met de onbekendheid van FDN en een goede relatie met de opdrachtgever. Dat hadden de betreffende architect en ontwerpbureau in Leiden wel, denkt Tirimanna. “In het bestek waren de architectuur, vormgeving en de bouwwijze al vastgelegd. Het was geen design en construct project. Als we dan met onze Ultrabrug met een dragende leuning aankomen, dan mag dat niet.”

“De Catharinabrug heeft twee steunpunten in het water om de overspanning van 36 meter te realiseren. Die zijn natuurlijk superduur om te maken en niet logisch in de bruggenbouw. Daar zitten de kosten, jammer wel. Begrijp me niet verkeerd, het is een prachtige brug, maar de politiek moet je mee hebben als je kosten wilt besparen voor de belastingbetaler. Het is in de praktijk denk ik niet altijd het beste product wat wint.”

Wereldwijd verschepen

Het wachten op de grote doorbraak voor zijn UHSB-brug laat misschien nog even op zich wachten, maar Tirimanna is positief gestemd en ziet zijn bruggen al wereldwijd liggen. “Een brug van twintig meter kun je in modules zo wereldwijd verschepen. We moeten eerst hier nog wat meer bruggen bouwen en onze portemonnee vullen om onze vleugels uit te kunnen slaan.”


Dit artikel verscheen in de Beton Special.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels