nieuws

‘Pionieren, daar vaar ik wel bij’

bouwbreed Premium 24

‘Pionieren, daar vaar ik wel bij’

Wil een project interessant zijn, dan moet er liefst wat te pionieren zijn voor Bernard van Hemert, specialist in offshore-windenergie. Bij Ampyx Power valt hij met de neus in de boter: PowerPlanes

Hoe bent u terechtgekomen in de offshore-windenergie?

“Tijdens mijn studie was ik al bezig met windenergie. We bouwden kleine windmolentjes van 1 kW. Daarna heb ik een jaar of tien ontwikkelingshulp gedaan in Nicaragua en Uganda. Toen de kinderen wat groter werden, zijn we teruggekomen in Nederland en heb ik me op de duurzame energie gestort. Het bleef lang bij papieren studies tot we vlak voor de kerst van 2002 bij Ecofys hoorden dat we een tender gewonnen hadden in het Verenigd Koninkrijk. Toen drong het besef door: nu moeten we dat windpark ook echt gaan bouwen. Vervolgens zijn we vier jaar met de hele energiemarkt het wiel gaan uitvinden. Dat was echt pionieren. Daarna rol je van het een in het ander.”

U schuwt de risico’s niet?

“Nee, daar vaar ik wel bij. Dat was voor mij altijd de reden om eraan te beginnen, ook nu weer bij Ampyx Power. Nu alle grote bedrijven zich inmiddels op offshore-windenergie zijn gaan richten, is het geen pionieren meer, maar meer van hetzelfde. Dan is het voor mij minder interessant en denk ik: laat ik maar weer bij nul beginnen. Dat is de aard van het beestje.”

U gaat zich bezighouden met PowerPlanes, dat klinkt een beetje sciencefictionachtig?

“Ja, leuk hè? Het eerste project dat ik ga doen heeft subsidie gekregen van het TKI (Topconsortium Kennis en Innovatie) Wind op Zee. Ampyx is al bezig met de ontwikkeling van PowerPlanes die in staat zijn 2 MW op te wekken. Stel dat die er zijn, hoe kunnen we dan een heel windpark op zee opzetten met honderd van die vliegtuigen? Daarvoor zijn we nu al een schets aan het maken. De verwachting is dat ik daarnaast begin volgend jaar als projectmanager verantwoordelijk word voor de realisatie van het nieuwe prototype AP4, de opvolger van de AP3 die nu gebouwd wordt. Dan praat je over een toestel met een spanwijdte van zo’n 30 meter.”

Wat doet u als een project dreigt vast te lopen?

“Ik gebruik vaak het beeld van een Boeing die met hoge snelheid over de startbaan rijdt, terwijl we niet weten of die genoeg kracht heeft om op te stijgen. Maar we weten ook dat die Boeing niet meer kan stoppen. Dat geeft wel zorgen en slapeloze nachten, maar je weet: we kunnen eigenlijk alleen maar doorgaan. En als die Boeing dan uiteindelijk toch opstijgt, geeft dat enorme voldoening.”

U bent ook nog betrokken bij windpark Gemini. Valt dat te combineren met Ampyx?

“Het is wel een uitdaging, maar Gemini gaat goed en is bijna afgerond. De windmolens zijn geïnstalleerd en er zijn er al 146 overgenomen. Het is nu zaak om nog wat restpunten af te werken en nog wat af te hechten met de aannemers. Zo zijn er wat claims over en weer. We hebben altijd goed samengewerkt, dus dan valt het allemaal erg mee.”



CV Bernard van Hemert

1961: Geboren in Enarotali Nieuw-Guinea.

1980 – 1986: Studie werktuigbouwkunde, kopstudie ontwikkelingskunde, Universiteit Twente.

1986 – 1996: Ontwikkelingswerk, onder meer gericht op zonne-energie in Nicaragua en Uganda.

1997 – 2001: Expert duurzame-energieprojecten bij Ecofys.

2002 – heden: Projectmanager van een groot aantal windparken op zee, waaronder Gemini, Belwind, Prinses Amalia en Sheringham Shoal Offhore Wind Farm.

2016: Projectmanager Ampyx Power.

Reageer op dit artikel