nieuws

Viaduct gedragen door teamspirit

bouwbreed Premium 5

Viaduct gedragen door teamspirit

Kokerliggers van 58 meter zijn duur en onhandig. Dat kan slimmer en goedkoper, dacht Spanbeton. De betonspecialist dacht al in de tenderfase mee met combinatie BadhoeverBogen. Nu liggen de laatste PIQ-balken over de A4 bij Badhoevedorp.

Op de top van de economische crisis, eind 2012, sleepte bouwcombinatie BadhoeverBogen (Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis, Boskalis en Mourik Groot-Ammers) het d&c-contract omlegging A9 Badhoevedorp binnen voor 126 miljoen euro. Van Hattum en Blankevoort vroeg Spanbeton al in de tenderfase mee te denken over een slim en kostenefficiënt brugdek. “Onder het motto ‘never change a winning team’ was het logisch dat we elkaar weer opzochten’’, herinnert Kees Quartel hoofd verkoop en projecten van Spanbeton zich. ‘‘Dit project sluit naadloos aan op de Westrandweg, waar we ook samenwerkten. Hier speelde een bijzonder gunningscriterium: een consortium kreeg een boete per vierkante meter brugdek in verband met extra kosten in de onderhoudsfase. Dus gingen we heel erg op zoek naar een optimum.”

De betonspecialist is een van de grote toeleveranciers en goed voor zo’n 10 procent van de contractsom.De oplossing waar Spanbeton mee kwam was het brugdek op te delen in korte zaagtandstukken en alleen ter hoogte van het spoor lange liggers te gebruiken. In totaal 9300 vierkante meter brugdek. Eind september werd het vijfde en laatste deel gemaakt. Binnen de buitendienststelling van 52 uur van de Schiphollijn werden de laatste 23 balken ingehesen.

Uitdagend

Volgens projectleider Rob Visser van de bouwcombinatie “het meest uitdagende gedeelte” van het hele traject. In de aanbesteding, op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (emvi), stelde opdrachtgever Rijkswaterstaat al een reeks eisen. Verkeershinder diende tot een minimum te worden beperkt. Daarnaast moest het viaduct zo kostenefficiënt mogelijk zijn, zowel in aanleg als ook in toekomstig onderhoud.

Met name het viaduct over de rijbaan van de A4 (KW15) bleek een uitdaging. Het viaduct in de nieuwe A9 loopt in een flauwe bocht (kleiner dan 45 graden) over de rijbaan van de A4 richting Amsterdam. “Daardoor hadden we te maken met een grote overspanning in de wegas van 58 meter. Maar we moesten toch een zo laag mogelijke prijs neerleggen gezien de kostenefficiëntie-eis. Daarnaast geldt nog een fictieve belasting op elke vierkante meter brugdek”, aldus Visser.

“Dit is een spanningsveld. Het was geen optie om het benodigde brugdek het wegdek te laten volgen. Dit zou namelijk betekenen dat we ook kokerliggers van 58 meter lang moesten toepassen met relatief hoge transport- en montagekosten.”

Zaagtandstukken

Spanbeton besloot het brugdek op te delen in korte zaagtandstukken. Hiervoor waren wel meer liggers nodig, maar ze zijn korter en dus goedkoper. Kees Q uartel van Spanbeton: ‘‘Voor de grootste overspanning van 43 meter – die over de Schipholspoorlijn loopt – gebruiken we nu PIQ-liggers. De overige vier overspanningen zijn uitgevoerd met ZIPXL-liggers. Met deze oplossing ontstaan wel meer vierkante meters brugdek die belast worden, maar de totale prijs valt toch lager uit. Het bovenaanzicht ziet er een beetje vreemd uit. De overbodige ruimte die door de zaagtandstukken ontstaat, wordt overigens verfraaid door architect ZUS en voorzien van sedum.”

De nieuwe A9 buigt straks om Badhoe vedorp in plaats van dwars door het hart te snijden. Op het oude tracé komen vanaf 2018 onder meer een dorpsplein, huizen en groen. De nieuwe A9 krijgt drie rijstroken en een vluchtstrook in beide richtingen, voorzien van stil asfalt (dubbellaags zoab) en geluidsschermen bij bebouwing. Eind dit jaar komt de hoofdrijbaan A9 vanuit Haarlem (knooppunt Raasdorp) richting Amstelveen in gebruik. In het voorjaar van 2017 gaat de rijbaan naar de andere kant open.

Het project staat voor 340 miljoen euro in de meerjarenbegroting van het ministerie van Infrastructuur, waarvan 177 miljoen euro is betaald door Schiphol, de provincie, Amsterdam en H aarlemmermeer.


Projectgegevens

OpdrachtgeverRijkswaterstaatOpdrachtnemerCombinatie BadhoeverBogen (VolkerWessels, Boskalis en Mourik Groot-Ammers)ContractvormDesign & constructContractwaarde126 miljoen euroProjectsom340 miljoen euroOplevering nieuwe A9Eind 2016 en voorjaar 2017Herontwikkeling oude tracé A9Vanaf 2018

Reageer op dit artikel