nieuws

Social media en sales

bouwbreed Premium 38

Social media en sales
Suzanne van de Kerk

Het is altijd mooi om te ervaren hoe sales collega’s denken over social media of andere online gerelateerde zaken. Ik deel één tweet of ik maak even een facebookpagina aan en bereik daarmee meteen de hele wereld. En dan verwachten ze ook dat iedereen luistert en meteen actie onderneemt. Zo werkt het in de praktijk niet. Gelukkig.

Afgelopen week hebben wij onze marketingplannen gedeeld met de organisatie. De ondersteuning van onze sales collega’s is onderdeel van het plan. Wij willen die collega’s helpen met het behalen van hun zakelijke doelstellingen. Een “echte” samenwerking is hierbij belangrijk. Wij moeten als marketeers snappen waar een sales collega behoeft aan heeft. Aan de andere kunt moet een sales collega snappen dat marketing tijd nodig heeft. Een boodschap moet herhaald worden, een verhaal moet meerdere malen verteld worden op verschillende plekken om ervoor te zorgen dat het blijft hangen. Dit lukt alleen door voldoende tijd en aandacht te investeren. En laten we de klant niet vergeten in dit verhaal. Sales collega’s zijn vaak op pad en spreken veel klanten en potentiële klanten. Wat wil die klant van ons weten? Waar liggen zijn uitdagingen en problemen? Zeer belangrijk om te weten bij het maken van content.

Pas als alles klopt zal je zien dat de inspanningen ook echt iets gaan opleveren. Zijn dit dan meteen keiharde leads waar sales mee aan de slag kan? Soms, heel soms wel. Maar vaker niet. In de wereld van de bouw verkopen we geen pakjes boter. We bouwen complexe projecten waar serieuze langdurige relaties voor nodig zijn. En juist in die relatie zit dé oplossing. Gebruik social media en online marketing om relaties op te bouwen, te onderhouden en te versterken. Daar kan marketing perfect bij helpen!

Reageer op dit artikel