nieuws

Big data maken bouwproces meer inzichtelijk

bouwbreed

Big data maken bouwproces meer inzichtelijk

TBI-onderneming Era Contour maakte samen met softwareontwikkelaar HomeDNA een online woningdossier. De afgelopen twee jaar hebben beide partijen het systeem en de nieuwe werkwijze die daarbij hoort, intensief ontwikkeld.

Dit is een totaalaanpak vanaf het begin tot aan de oplevering en daarna, voor de klant en de professional. Voor Era Contour levert het big data op waarmee ze het bouwproces inzichtelijk maakt, kwaliteit kan verbeteren en precies weet wat de klant wil.

Het bouwbedrijf speelt met het online woningdossier in op de wensen van de eindgebruiker door het ontwikkelings- en bouwproces digitaal inzichtelijk te maken. Die heeft met zijn smartphone, iPad en via de website zicht op de bouwstatus, oplevering en de service.

Verschillende modules

Het online woningdossier bestaat uit verschillende modules. De klant kan al in een klantenpanel meedenken over het ontwerp, kiest online een bouwkavel en krijgt een eigen woningdossier. Ook kan hij de status van de bouw van zijn woning zien en eventuele opleverpunten vastleggen, waarna de melding naar de juiste leverancier gaat. Daarnaast kan de klant kiezen uit opties als bijvoorbeeld extra elektrapunten, een buitenkraan of een extra binnenwand. De kosten zijn direct inzichtelijk.

Het mes snijdt met dit online woningdossier aan twee kanten. Benno van Dam, verantwoordelijk voor de Supply Chain & Inkoop van Era Contour: “We willen met een online oplossing de klantblijheid vergroten, het bouwproces efficiënter maken en inzicht krijgen in onze prestaties. Het is belangrijk om te weten hoe de klant ons waardeert, maar ook hoe wij en onze leveranciers presteren.”

Voor professionals en klanten zijn ondersteunende apps ontwikkeld. Onder andere is voor de realisatiefase de BouwkwaliteitsApp ontwikkeld. Van Dam: “Onze uitvoeringsteams voeren op de bouwplaats kwaliteits- en veiligheidsinspecties uit. Onveilige situaties of aandachtspunten op de bouwplaats kun je vastleggen door een foto te maken en deze in het systeem te zetten. De deelnemende partijen krijgen direct een melding.”

Era Contour wil met het systeem ook de kwaliteit van de bouw verbeteren. Dit kan omdat er met het systeem inzicht komt in wat en waar het fout gaat tijdens een proces. Er zijn veel analysemogelijkheden en leveranciers hebben de beschikking over handige dashboards. Voorwaarde is wel dat alle betrokken leveranciers met het systeem moeten werken. En die stonden aanvankelijk niet te trappelen om deel te nemen. Inmiddels ziet een groot gedeelte het nut van deze werkwijze.

Proces efficiënter

“Wat ons betreft is digitaal hét middel om resultaten meetbaar te maken en het proces efficiënter in te richten”, vertelt van Dam. “We gaan samen met onze leveranciers de kwaliteit verbeteren. Dat betekent ook dat als een leverancier veel voorschouw- of opleverpunten heeft, we hem hierop kunnen aanspreken. Als er geen verbetering is te zien binnen een afgesproken tijd dan moeten we met elkaar om de tafel. Het is voor deze partijen echt een bewustwordingsproces.”

Het frame van het online woningdossier staat, maar het betekent geen einde aan de ontwikkeling. Van Dam: “Dit systeem wordt continu verbeterd. Nu staan de definitieve tekeningen in het systeem, maar BIM willen we ook toevoegen.” Daarnaast willen we ook duurzaamheidstools als Breeam of Leed in het online woningdossier opnemen, maar dat is nog toekomstmuziek.

Era Contour is met HomeDNA voorbereid op de veranderde wetgeving voor private kwaliteitsborging. Het online woningdossier is een onderlegger die kan worden gebruikt om aan te tonen dat gebouwen voldoen aan energie- en kwaliteitseisen.

Reageer op dit artikel