nieuws

Zeven liggers geven vorm aan nieuw spoorviaduct Zielhorst

bouwbreed

Zeven liggers geven vorm aan nieuw spoorviaduct Zielhorst

Rijkswaterstaat laat de combinatie Van Gelder-Mobilis de A1 tussen Bunschoten en knooppunt Hoevelaken verbreden. Daarvoor zijn onder meer zeven liggers voor het nieuwe spoorviaduct Zielhorst geplaatst.

Vanwege de verbreding van de A1 moet ook het zuidelijk viaduct over de spoorweg tussen Amersfoort en Zwolle worden vervangen. Dat werk bestaat uit het verwijderen van het bestaande viaduct en het terugplaatsen van nieuwe liggers en een nieuw wegdek. Om dat mogelijk te maken, zijn eerst de landhoofden gemaakt.

De liggers zijn producten van Spanbeton. Ze zijn 40 meter lang en wegen 120 ton per stuk, zegt projectmanager A1 Ton Wisse van Van Gelder-Mobilis. Met een trekker-dollycombinatie zijn ze naar de locatie gebracht. Daar hees Mammoet met twee kranen van elk 400 ton de liggers op hun plek.

In mei liet de bouwcombinatie ook al acht liggers plaatsen voor het spoorviaduct. Over dat dek rijdt nu het verkeer. In de nacht van de plaatsing werden daarvan twee rijstroken afgesloten voor de aanvoer van de zeven liggers. Van Gelder-Mobilis voerde het project uit tussen donderdagavond 30 juli en maandag 3 augustus tot 5 uur in de morgen. In die periode is het bestaande dek boven de spoorlijn in stukken gezaagd en uitgehesen. Tevens zijn de wanden gesloopt. Voor al deze werkzaamheden is het treinverkeer stilgelegd. Voor de constructie van het nieuwe Zielhorst-viaduct waren twee ‘treinvrije periodes’ nodig.

Het project is één van de ‘Beter Benutten-maatregelen’ die Rijkswaterstaat samen met regionale overheden en het bedrijfsleven heeft opgesteld om knelpunten snel op te lossen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels