nieuws

Redding Ballast Nedam niet voor iedereen goed nieuws

bouwbreed

Redding Ballast Nedam niet voor iedereen goed nieuws

Ballast Nedam is voorlopig gered. Banken schieten te hulp, net als concurrenten Strukton en Strabag. Hoe gaat het nu verder met de geplaagde Nieuwegeinse bouwer? Zeven prangende vragen.

1. Is Ballast Nedam nu definitief gered?

Voorlopig in elk geval wel. ING, Rabobank en Royal Bank of Scotland steken nog eens 53 miljoen euro in het bedrijf. Het betreft leningen die pas in maart 2017 afgelost hoeven te worden. Dat geeft Ballast Nedam dus even lucht. Bovendien staat het bankensyndicaat gedurende de looptijd van ‘probleemprojecten’ A2 Maastricht en A15 Maasvlakte-Vaanplein voor een bedrag van 265 miljoen garant. Voor de korte termijn kan Ballast Nedam 10 miljoen tegemoet zien van de banken en nog eens 10 miljoen van Strukton. Deze ‘overbruggingslening’ zal worden terugbetaald uit de opbrengst van een claimemissie die later dit jaar plaatsvindt.

2. Strukton helpt concurrent Ballast Nedam uit de brand?

Ja, dat kun je wel zo stellen. Strukton verstrekt Ballast Nedam niet alleen een lening, maar neemt ook een belang van de noodlijdende bouwer in het A15-project over. Het gaat om 15 procent. Bouwpartner Strabag neemt eenzelfde belang over. Daarmee wordt het aandeel van Ballast Nedam in het verliesgevende project teruggebracht tot 10 procent. Overigens zal Strukton door de banken ongetwijfeld gedwongen zijn om bij te springen. Strukton heeft er immers baat bij als Ballast Nedam overeind wordt gehouden vanwege de samenwerking op de A15.

3. Gaat het met Strukton zo goed dat het bedrijf 10 miljoen kan uitlenen?

Niet echt. Strukton zelf lijdt ook enorme verliezen op het A15-project. Dat was voor eigenaar Gerard Sanderink onlangs nog aanleiding om 20 miljoen euro te pompen in het bouwbedrijf. Strukton onderhandelt ook al maanden met banken over verruiming van de financiële afspraken. Verwachting is dat daar zeer binnenkort duidelijkheid over komt.

4. Waarom gaat Ballast Nedam grote infraprojecten voortaan mijden?

De risico’s van dergelijke projecten zijn te hoog. Banken zijn bereid om de bouwer financieel te steunen, maar willen voorkomen dat Ballast Nedam in de nabije toekomst opnieuw tegen zeperds aanloopt. Zij hebben daarom geëist dat het concern zich gaat richten op kleinere, integrale infraprojecten, waar de risico’s doorgaans kleiner zijn en in ieder geval veel beter te overzien. Waar de grens precies komt te liggen, is lastig aan te geven. Een bouwer als Dura Vermeer laat infraprojecten boven de 250 miljoen euro links liggen. Van Gelder gaat niet verder dan werken van 100 tot 150 miljoen. Overigens zal Ballast Nedam ook gaan proberen zijn belang in lopende infraprojecten terug te brengen. Met Strukton is daarover al overeenstemming bereikt voor de projecten A15 Maasvlakte-Vaanplein en A2 Maastricht.

5. Wat blijft er straks over van de infradivisie van Ballast Nedam?

Ooit was Ballast Nedam tot ver over de landgrenzen beroemd vanwege zijn infrastructurele hoogstandjes. Dat is al lang niet meer zo. Begin deze eeuw besloot het bedrijf zich vooral te richten op Nederland. Wel voert de bouwer zo nu en dan nog buitenlandse projecten uit. In 2013 bijvoorbeeld kwam zelfs 19 procent van de omzet uit het buitenland. De focus op kleinere infraprojecten zal leiden tot een inkrimping van de totale infradivisie. Op welke omvang precies wordt gemikt, is nog niet bekend. De infra-opbrengsten van Ballast Nedam schommelen al enige jaren rond rond de 500 miljoen euro.

6. Ballast Nedam stond toch in de etalage? Is verkoop nu van de baan?

Nee. Een overname of een fusie behoort nog altijd tot de mogelijkheden. De oplopende verliezen op het A15-project maken verkoop van de infratak wel lastig. Eigenlijk zijn alleen ‘insiders’ Strukton en Strabag potentiële kandidaten. De inframarkt gaat momenteel gebukt onder een enorme overcapaciteit. Ook dat maakt een overname van de infra-activiteiten op korte termijn niet erg waarschijnlijk. De bouw- en ontwikkelingsactiviteiten van Ballast Nedam zijn daarentegen juist vrij goed verkoopbaar. De bouwer beschikt over enkele goedlopende dochters, die regionaal een goede marktpositie hebben. Met de aantrekkende woningmarkt zullen er genoeg concurrenten zijn die interesse hebben in de woningpoot.

7. Is de redding van Ballast Nedam eigenlijk wel goed nieuws?

Als we enkele topmannen, onder wie Job Dura, Hans Smits en Cees van Bemmel, moeten geloven, niet. Zij hekelden afgelopen maanden de overcapaciteit en gaven aan dat het voor de sector niet slecht zou zijn als er een grote bouwonderneming zou omvallen. Daarbij noemden ze Ballast Nedam overigens niet met zoveel woorden. Opmerkelijk genoeg zei bestuursvoorzitter Erik van der Noordaa vorig jaar zomer zelf ook dat het goed zou zijn als er wat minder grote bouwers in Nederland actief zouden zijn.


Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels