nieuws

Veel hobbels te nemen bij energietrein

bouwbreed

Veel hobbels te nemen bij energietrein

De ondergrondse zweeftrein om duurzame energie in op te slaan vergt nog veel hoofdbrekens. De g-krachten op de tunnel­wanden zijn enorm en bijna vacuüm realiseren is ook geen sinecure.

Dat bleek tijdens het COB-congres in Delft, waar civieltechnici zich op verzoek van onderzoeksorganisatie ECN over het wilde idee bogen. De energietrein werd afgelopen voorjaar gelanceerd als manier om fluctuaties in vraag en aanbod van duurzame energie te kunnen opvangen.

In feite is het een reusachtig vliegwiel op een zweeftreinconstructie. Dankzij permanente magneten raast de trein rond in een tunnel beneden maaiveld die een cirkel beschrijft met een diameter van vijf kilometer. Om wrijving terug te dringen zou binnen de tunnel bijna vacu üm moeten heersen. Om 10% van de dagelijkse Nederlandse stroombehoefte te kunnen opslaan, moet de totale ronddraaiende massa volgens Wouter Engels van ECN zo’n 600.000 kilometer beslaan en zijn snelheden tot wel 2000 kilometer per uur noodzakelijk.

Sallo van der Woude van Van Hattum en Blankevoort en van de TU Delft had ontnuchterend commentaar voor de ECN-onderzoeker. “We hebben al heel veel moeite om een tunnel waterdicht te maken, laat staan dat je hem zo afsluit dat er geen lucht binnendringt. De snelheden van 2000 kilometer per uur resulteren bovendien in enorme normaalkrachten op de tunnelwanden.” Die kunnen oplopen tot wel tien keer de zwaartekracht en daar valt volgens Van der Woude in Hollandse omstandigheden niet tegenop te funderen. “De tunnel gaat onherroepelijk aan de wandel. Je kunt hem wellicht beter in de Eifel, of misschien wel in de Alpen aanleggen. De stroomkabel die je daarnaar toe moet aanleggen is veel goedkoper. Dat scheelt zomaar een factor tien in kosten.”

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels