nieuws

Robot brengt bitumineuze dakbedekking aan met inductie

bouwbreed

Robot brengt bitumineuze dakbedekking aan met inductie

Zonder dat er een vlam aan te pas komt, bevestigt General Membrane bitumineuze dakrollen. De inductierobot houdt bovendien minutieus alle procesgegevens bij, zodat de Italiaanse firma met een gerust hart twintig jaar garantie geeft.

General Membrane laat het prototype van zijn nieuwe daksysteem deze week zien op de bouwbeurs Batimat in Parijs. Dat het daar geen innovatieprijs in de wacht sleepte, komt volgens exportmanager Luca Brugnera omdat de beurs net iets te vroeg was. “We zijn nog niet helemaal klaar met de ontwikkeling. De certificering is bijvoorbeeld nog niet helemaal rond. Maar misschien speelden ook chauvinistische redenen een rol”, oppert hij. “Het was misschien niet de bedoeling dat Italianen een Frans feestje zouden kapen.”

Binnen het bedrijf koesteren ze in elk geval hoge verwachtingen van het systeem dat ‘Next’ is gedoopt. Dat bestaat niet alleen uit een robot die met inductie warmte produceert, maar ook uit speciale bijpassende dakrollen. Een standaard bitumineuze dakrol kan volgens Brugnera niet met de robot worden aangebracht.

Hoe de Next-rol precies is samengesteld wil hij niet kwijt, maar cruciaal is de toevoeging van ijzerdeeltjes aan een van de onderste lagen. Die worden warm onder invloed van het wisselende elektromagnetische veld dat de robot produceert en verwarmt de dakrol van binnenuit. Net als bij koken met inductie of in een magnetron.

Het grote voordeel is volgens de exportmanager dat je met lagere temperaturen kunt werken en de rollen niet tot 140 graden hoeft op te warmen. “Omdat je lokaal hitte produceert, wordt de bovenkant van de dakbedekking niet beschadigd en vinden er ook geen emissies plaats. Dat is beter voor het milieu, maar ook voor de verwerker die schadelijke stoffen inademt. Aangezien de inductiespoel niet heet wordt, kan de dakdekker zich er ook niet aan branden. Dat betekent een verdere verbetering van de arbeidsomstandigheden.”

Maar de belangrijkste reden voor de ontwikkeling van Next was voor General Membrane volgens Brugnera een betere controle te krijgen over het totale proces. “Je kunt nog zo’n fantastisch dakbedekkingsmateriaal hebben, de prestaties in de praktijk staan of vallen met het vakmanschap van de man of vrouw die het aanbrengt. Alleen als dat goed zit, kunnen we de twintig jaar garantie geven die we graag willen bieden.”

De robot waarvan het prototype te bewonderen is op de beursstand op de Batimat, houdt alle parameters tijdens het aanbrengen nauwkeurig bij. De snelheid van rijden, het vermogen door de spoel, de resultaten van een infraroodmeting en de gps- positie op het dak worden continu gemonitord en opgeslagen. Aan het einde van de klus krijgen gebouweigenaren een compleet dossier waarin al die gegevens vastliggen. Dat is belangrijke informatie voor de verzekeraar om de garantie te kunnen geven.

Hoewel de robot heel veel op eigen houtje kan doen, is het wel de bedoeling dat de dakdekker hem voortdurend begeleidt. Hij zal de machine af en toe de bocht om moeten helpen en erop moeten toezien dat alles goed en veilig verloopt. Het bereik van de afstandsbediening is sowieso niet groter dan een paar meter, dus ondertussen een kop koffie in de keet drinken, is er niet bij.

Dat de manier van aanbrengen heel brandveilig is, is volgens Brugnera eigenlijk vooral een bijeffect van de productontwikkeling van Next, al windt hij er geen doekjes om dat wel een prettig bijeffect is.

“Anders dan in Noord-Europese landen zoals Nederland zijn branden als gevolg van dakdekkerswerkaamheden in Zuid-Europa een zeldzaamheid. Platte daken zijn daar zelden uitgevoerd in hout, maar meestal in beton. Dat verklaart het verschil in het voorkomen van dakbranden en de bijbehorende aandacht voor dat risico. We zijn blij dat we daar een goed antwoord op hebben. Er komt geen vlam aan te pas wanneer je met Next werkt.”

In het verleden was General Membrane volgens Brugnera wel actief op de Nederlandse markt. “Maar de plattedakenbranche is in Nederland een vechtersmarkt waar alles draait om de laagste prijs. Binnen dat klimaat hadden wij moeite om de meerwaarde van onze kwaliteitssystemen voor het voetlicht te krijgen. Hopelijk opent Next nieuwe deuren.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels