nieuws

Octrooi: Beloopbaar geluidsscherm ook als noodperron te gebruiken

bouwbreed

Octrooi: Beloopbaar geluidsscherm ook als noodperron te gebruiken

Een nieuw ontwikkeld, laag geluidsscherm komt vlak langs de spoorrails te lopen om zo geluidsoverlast effectief te bestrijden. Bovendien is de vlakke bovenzijde beloopbaar.

Mensen die nooit met de trein reizen is het misschien niet opgevallen, maar ook langs spoorlijnen staan op sommige plaatsen geluidsschermen. Soms redelijk laag zodat je er vanuit de trein nog makkelijk overheen kunt kijken, maar meestal zijn ze daarvoor te hoog. Dit soort schermen kunnen bestaan uit betonnen elementen die tussen betonnen of stalen kolommen worden gestapeld. Een probleem hierbij is dat voor die kolommen gaten moeten worden gegraven, met kans op het beschadigen van kabels en leidingen.

Om dit te voorkomen zijn ook lage geluidsschermen bedacht, die zonder fundering op een bestaande ondergrond zijn te plaatsen. Bouke Broekmans en Arno Veldhoen van Durisol in Raalte verwijzen in octrooiaanvrage NL2012346 kort naar enkele bestaande octrooien op dit gebied, maar bedachten zelf een multifunctionele variant.

Z-vormig

Hun eigen vinding betreft een laag geluidsscherm met een Z-vormige doorsnede, dat vlak naast de rails direct op het ballastbed komt te staan. En ter verduidelijking: de rails moeten rechts van de ‘Z’ liggen, zodat het opstaande gedeelte van het scherm van boven dichter bij een voortrazende trein ligt dan van onderen.

Het scherm bestaat uit betonnen elementen van 4 meter lang. Aan de kopse kanten zijn ze te koppelen via messing en groef, uiteraard met aanvullend afdichtend materiaal. De 40 centimeter brede, horizontale bovenzijde is beloopbaar en ligt ongeveer op perronhoogte. Daardoor is het scherm bij een calamiteit bruikbaar als noodperron, om op veilige wijze de trein te kunnen verlaten.

Voor het absorberen van het treingeluid is de naar de trein toegekeerde zijde voorzien van houtvezelbeton. Het idee is dat het geluid dat vrijkomt tussen de wielen en de rails vrijwel volledig wordt opgesloten tussen de trein, het ballastbed en het scherm en daarna zoveel mogelijk geabsorbeerd door de schuine wand. In de basis van de elementen zijn op regelmatige afstanden doorgaande openingen uitgespaard, niet alleen voor de afvoer van water maar ook als doorgang voor klein gedierte.

“We hebben dit scherm in samenwerking met ingenieursbureau Movares ontwikkeld,” vertelt Broekmans, scheidend technisch directeur bij Durisol.

Reparaties

“De bedoeling was dat ze bij plaatsing langs een bestaand spoor geen last meer zouden hebben van kabels en leidingen die verlegd zouden moeten worden, wat gigantisch duur is. Maar ook bij een nieuw stuk spoor biedt het voordelen, want dan kun je de leidingen erbuiten leggen en kun je eventuele reparaties veilig uitvoeren, terwijl de treinen kunnen blijven rijden. We hebben indertijd twee prototypen met een looppad gemaakt, één met een rechtop staand middengedeelte en één met een schuin lopend middengedeelte, die Z-vorm dus.”

Wat de bestrijding van het geluid betreft, bleken beide prototypen goed te werken. “Maar die Z-vorm deed het absoluut beter. Het geluid van die wielen wordt helemaal opgeslokt, dat komt in die schuine kom en daar wordt het geabsorbeerd.”

Er zijn nog geen projecten uitgevoerd met het nieuwe scherm. “We hadden er bijna een van ongeveer 750 meter bij Hilversum, maar we hoorden vorige week dat daar om prijstechnische redenen is gekozen voor schanskorven. We zijn dus nog op zoek naar een of meer geschikte proefprojecten.”

Octrooinummer: NL2012346
Houder: Durisol, Raalte
Uitvinders: B. Broekmans, A. Veldhoen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels