nieuws

Interview: Sweco wil dicht bij klanten blijven

bouwbreed

Interview: Sweco wil dicht bij klanten blijven

Anders dan grote ingenieursbedrijven als Arcadis en Royal HaskoningDHV concentreert Sweco zich op het noorden van Europa. De Zweden zien Grontmij als een welkom platform voor groei.

“Lokaal sterk zijn. Daar houden we van”, zegt bestuursvoorzitter Tomas Carlsson van Sweco. “Ons bedrijf exporteert naar zeventig landen. Maar dat is voor ons niet de veerboot om te groeien. Op vragen uit de markt spelen we graag in. Waar dan ook. Maar we hebben genoeg kansen in dit deel van de wereld.”

Carlsson trekt in Europa een lijn van België via de Alpenlanden en Polen naar Scandinavië. Aan de noordzijde wil Sweco een dominante rol spelen. Niet in Frankrijk? Het gezicht betrekt. “No. Beslist niet. Daar is de business heel anders en dat valt niet zo maar goed te managen.” De topman is blij dat Grontmij’s avontuur in Frankrijk definitief voorbij is.

Carlsson: “Sweco en Grontmij zijn bureaus die een parallelle ontwikkeling hebben doorgemaakt. En niet in dezelfde landen. Dat maakt het bedrijf aantrekkelijk. Een paar jaar geleden stelden we ons de vraag waar we nog konden groeien. Globalisering was een populaire theorie. Je moest zijn in landen als China. Wij trokken de conclusie dat ons model het beste past op het noorden van Europa. Je hebt te maken met de culturen en een solide footprint. Als je de beste plannen wilt ontwikkelen, moet je de klant goed kennen.”

Sweco’s wens tot groei viel samen met Grontmij’s zoektocht naar een sterke partner. In De Bilt brak in het tweede kwartaal van 2014 het besef door dat een flinke versnelling nodig was om het ingenieursbureau weer op de rails te krijgen. De weg naar verbetering was weliswaar gevonden, maar het tempo raakte zwaar gefrustreerd door de internationaal woekerende economische crisis. Het bestuur van Grontmij, onder leiding van Michiel Jaski, verklaarde alle opties open. Gesprekken werden aangegaan met diverse partijen. De long list werd kleiner en smolt naar een short list.

“En al die tijd stond Sweco bovenaan ons lijstje. Dat kan ik nu wel verklappen. Sweco was jarenlang al onze benchmark”, zegt Jaski. “Wat onze opties waren? Alleen verder, in een consoliderende sector, terwijl je geen middelen hebt om zelf over te nemen. Of delen verkopen ter versterking van de financiën. Andere opties: het vinden van een financiële of een strategische partner.” Jaski zegt trots te zijn in Sweco een goede strategische partner gevonden te hebben. Wat hem betreft duidelijk de beste optie.

Carlsson en Jaski spreken van een klik. De topman van Sweco: “Dit is geen vriendelijke, maar een supervriendelijke overname. We hebben in Zweden medewerkers moeten tegenhouden die al wilden gaan samenwerken. Nee, nog niet, pas vanaf 1 oktober.”

Na het eerste telefoontje van Jaski volgde een gesprek in Stockholm. Daarna de stroomversnelling. In amper een jaar tijd vloog Carlsson voor bezoeken aan Grontmij al dertig keer naar Schiphol. Woensdag 30 september om in De Bilt als nieuwe topman zijn mensen een hart onder de riem te steken. Donderdag snel naar de ingenieurs in Denemarken (goed voor 139 miljoen omzet), waar als eerste de naam Grontmij is overgespoten.

Geschiedenis

De geschiedenis van Sweco gaat terug tot 1889. In dat jaar begon Hugo Theorell het bureau Theorells Ingenjörsbyrå. Als in 1997 opvolger FFNS het bedrijf VBB overneemt, valt de beslissing verder te gaan onder de naam Sweco.

– 1900: Centrale verwarming in het koninklijk paleis in Stockholm

– 1903: Gescheiden systemen voor regen en afvalwater voor Sint Petersburg

– 1953: Waterkrachtinstallaties voor de Assoeandam in Egypte

– 1960: Dertig architectonisch bijzondere watertorens in Koeweit

– 1975: Optimalisatie ertsverwerking mijnbouwer LKAB

– 1999: Öresundbrug tussen Zweden en Denemarken

– 2010:City Tunnel, waarvan zes kilometer onder de stad Malmö

Grontmij bestaat in 2015 honderd jaar. Oprichter: aardappelteler Geert Veenhuizen. Doel was vooral om woeste gronden te ontginnen. In later jaren worden specialismen toegevoegd als water, mobiliteit en duurzaamheid.

– 1915: Grootschalig in cultuur brengen van wat heette onnutte gronden

– 1932: Publieke werken tegen de werkloosheid

– 1940: Ontwikkeling Noordoostpolder

– 1953: Herstelwerk watersnoodramp, Deltaplan

– 1960: Dagrecreatieprojecten zoals Het Twiske in Noord-Holland

– 1990: Ontwikkeling Vinexlocaties

– 2014: Masterplan kustverdediging Jakarta, Indonesië

Van aannemerij naar ingenieurs

Tomas Carlsson (1965) werkte jarenlang bij het grote Zweedse bouwbedrijf NCC, alvorens over te stappen naar de ingenieursbranche. Bij NCC, tegenwoordig een onderneming met 18.000 medewerkers en 6,4 miljard euro omzet, klom hij op tot topman van de Zweedse activiteiten. Voor de aannemer was de man onder andere betrokken bij projecten in India, Polen en de Baltische staten. Voorzitter was hij in zijn bouwjaren van de Construction Industry Association Zweden.Sinds 2013 geeft Carlsson leiding aan Sweco. De Zweed studeerde als ingenieur af in Gothenburg en ging voor zijn Master of Business Administration naar universiteit Colombia in New York en de Londen Business School.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels