nieuws

Grontmij springplank voor Sweco

bouwbreed

Grontmij springplank voor Sweco

Grontmij gaat in handen van Sweco weer groei tegemoet. Topman Tomas Carlsson is met zijn ingenieursbureau gewend aan omzetstijgingen van gemiddeld 15 procent per jaar.

“De Nederlandse markt is supergefragmenteerd”, constateert Carlsson. “De grote drie – ik kan maar niet op die twee andere namen komen – hebben in Nederland ieder een marktaandeel van 2 tot 3 procent. Ik zie op de langere termijn duidelijk groei voor Sweco in Nederland.”

Het optimisme van de bestuursvoorzitter is mede ingegeven door de krachtige positie die zijn bureau inneemt in thuisland Zweden. Sweco haalt daar een omzet van 612 miljoen, Grontmij was vorig jaar goed voor 82 miljoen euro. “Zweden is een land met 9 miljoen inwoners. We hebben er zesduizend ingenieurs en architecten aan het werk. Ons marktaandeel? Zo’n 14 tot 15 procent. Nederland heeft 17 miljoen inwoners. Daar liggen dus groeikansen. Eerst gaan we nog eens goed kijken naar de organisatie in Nederland. Op dat vlak bestaan uitdagingen. Gelijktijdig moeten we ruimte scheppen, zodat onze uitstekende ingenieurs de goede dingen kunnen doen.”

Grontmij, dat dit jaar zijn eeuwfeest viert, wordt vanaf 1 oktober geleid vanuit Stockholm. Scheidend bestuursvoorzitter Michiel Jaski blijft als adviseur nog een half jaar aan het bedrijf verbonden. In Denemarken zijn de voertuigen van Grontmij al overgespoten en dragen ze de naam Sweco. Nederland en België komen volgend jaar aan de beurt. Carlsson verwacht dat tegen Pasen 2016 op alles wat ooit Grontmij was de naam van Sweco zal prijken.

Jaski: “Het verlies van de naam Grontmij is een grote stap. Zeker voor de werknemers die lang aan het bedrijf verbonden zijn. Maar algemeen wordt toch wel gevoeld dat het een juiste stap is. Ik ben een groot voorstander van sterke merken. Wij zijn volledig akkoord met de naamswisseling. Je doet het voor de klanten. Om hen duidelijkheid te geven waar we met het hele bedrijf voor staan.”

Carlsson schat in dat het in elkaar schuiven van Sweco en Grontmij operationeel jaarlijks een voordeel oplevert van 27 miljoen euro. Het Zweedse bureau heeft een groot aantal succesvolle integraties van overgenomen bedrijven op zijn naam staan. Dankzij gemiddeld tien aankopen per jaar kent Sweco al sinds de eeuwwisseling een omzetgroei van elke twaalf maanden 15 procent.

Carlsson: “Wat de toekomst betreft, ben ik een beetje voorzichtig. Als ik een getal noem, gaan mensen me daarop vastpinnen. Laat ik het zo zeggen: wat onze ambities zijn, valt te zien aan prestaties in het verleden.”

Lees verder: Sweco wil dicht bij klanten blijven (Interview)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels