nieuws

Reportage: ‘Er zal nog wel een muurtje sneuvelen’

bouwbreed Premium

Reportage: ‘Er zal nog wel een muurtje sneuvelen’

Met het oprichten van drijvende bok nummer 7 staat er opnieuw een grote kraan midden in de Alphense Rijn. De komende dagen wordt het gevaarte ingezet om de ravage van het kraanongeluk van begin augustus op te ruimen. Voor maritiem dienstverlener Hebo is de publieke belangstelling niet bepaald alledaags.

Directeur Wiebbe Bonsink moet wel even grinniken als hij zijn hoofd draait en kijkt naar alle camera’s en notitieblokken van de verzamelde pers aan de kade in Alphen aan den Rijn. “Het is een bijzonder project, en dat merk je aan alles. We praten veel met omwonenden en belangstellenden en dan merk je dat dit werk een enorme impact heeft in deze plaats. We overleggen echt iedere dag met de gemeente over het informeren van de Alphenaren.”

Bonsink blijft zeer ontspannen, maar voor het personeel op de bok, dat normaal gesproken het werk doet ver buiten de bewoonde wereld, is het wel wennen. “Die jongens voelen zich best ongemakkelijk nu ze zo op hun vingers worden gekeken.” Veel Alphenaren staan zich, ondanks het slechte weer, te vergapen aan het nieuwe, knalgele stuk staal van een kleine 70 meter dat in de Rijn ligt. De installatie is bijna net zo breed als de stroom. Het publiek kan hier vlakbij komen; op de rampplek is een groot deel van de straat en de kade al anderhalve maand afgezet.

Bok nummer 7 was eerder deze week nog bezig met het inhijsen van sluisdeuren in Duitsland. Op de route naar de rampplek is de kraan, deels liggend op een tweede ponton, door sluizen en tussen krappe brughoofden gevaren. Maar dat is juist de kracht van deze installatie, zegt Bonsink. “Deze bok is 11,5 meter breed, en gemaakt om relatief ver in binnenwateren te kunnen komen. Het is de zwaarste bok die hier kan komen. Ter plekke zijn er twee zijpontons aan gekoppeld voor de stabiliteit. Daarom liggen we nog een stuk van de werkplek af: dat aankoppelen kon hier het makkelijkst.”

 

Eerder deze week is bok nummer 7 ingevaren. De 11,5 meter brede en 70 meter lange bok is gemaakt om relatief ver de binnenwateren in te komen. Foto: Ton Borsboom.

Deze ochtend vaart de bok rechtop naar de plek waar de twee kranen en het brugdek nog steeds half op het water en op de daken van de panden aan de Hooftstraat liggen. “We beginnen met wat voorbereidende werkzaamheden en het verwijderen van kleinere onderdelen, maar vrij snel daarna gaan we beginnen met de grootste kraan.” Dat moet voorzichtig, want het is lastig te voorspellen hoe de in elkaar gezakte kranen en de huizen zich zullen gedragen. “Je maakt natuurlijk een uitgebreid plan waarin je afweegt wat je kan verwachten en wat acceptabel is, maar er blijven genoeg onzekerheden. Er zal nog wel een muurtje sneuvelen, denk ik.”

De bok kent zijn beperkingen. De manoeuvreerruimte is beperkt, en de beweeglijkheid naar de zijkanten is veel kleiner dan van een gewone kraan. Op zich is het tilvermogen van de kraan ruim voldoende voor het weghijsen van het brugdek van bijna 200 ton, maar toch is hulp van een kraan in de Hooftstraat nodig. “Het is daarom echt een samenwerking tussen Hebo en Mammoet, die het werk op het land doet.”

Als alles gaat zoals verwacht, zijn de twee omgevallen bouwkranen en het brugdek eind oktober opgeruimd en afgevoerd. “Maar dat is ook afhankelijk van het weer. Bij te veel regen of wind moeten we wachten.”

Reageer op dit artikel