nieuws

Logistiek spannend bij Utrecht Centraal

bouwbreed

Rond Utrecht Centraal is een mega-operatie aan de gang. In negen dagen ‘ontvlecht’ aannemerscombinatie U-centRaal de doorgaande spoorverbindingen. Dat moet de doorstroming verbeteren, de reistijd verkorten en de onderhoudskosten omlaag brengen. Komend weekend is cruciaal , omdat aan het eind van de buitendienststelling duidelijk wordt of alles seintechnisch ‘in de benen’ komt. “We werken hier […]

Rond Utrecht Centraal is een mega-operatie aan de gang. In negen dagen ‘ontvlecht’ aannemerscombinatie U-centRaal de doorgaande spoorverbindingen. Dat moet de doorstroming verbeteren, de reistijd verkorten en de onderhoudskosten omlaag brengen.

Komend weekend is cruciaal , omdat aan het eind van de buitendienststelling duidelijk wordt of alles seintechnisch ‘in de benen’ komt. “We werken hier met grote graafmachines en dan is een kabeltje zomaar geraakt”, zegt projectdirecteur Ben Hendriks van U-centRaal, dat het werk uitvoert in opdracht van ProRail.

Tot nu toe was elk Utrechts perron bereikbaar vanaf elk spoor. Dat is flexibel, maar het brengt ook een hoop gedoe met zich mee, zoals wisselstoringen en vertragingen. Het aantal wissels wordt daarom teruggebracht van tweehonderd naar zeventig. Ook worden de sporen rechter gelegd en de bovenleidingen, seinen, spoorstaven en dwarsliggers vervangen of hersteld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels