nieuws

Praktijkproef fietspad met zonnepanelen

bouwbreed

De proef met zonnepanelen in een wegdek kan beginnen. Na een uitgebreid onderzoekstraject heeft Strukton Prefab Beton in Maarssen het eerste element vervaardigd van de SolaRoad. Dit is een wegdek dat zonlicht omzet in elektriciteit.

Dek SolaRoad wekt energie op

In september gaat het bedrijf de circa dertig platen produceren die nodig zijn voor een testlocatie in Krommenie. Over een lengte van 100 meter krijgt het Noord-Hollandse dorp een fietspad waarvan het dek is voorzien van zonnepanelen.

De mal waarin het prototype is gemaakt, wordt straks ook gebruikt voor de overige platen. “Dat betekent dat het element dat we nu hebben behoorlijk uitontwikkeld is. Na nog een aantal veranderingen zijn de meeste schoonheidsfoutjes er nu wel uit, ook al is het nog steeds geen commercieel product”, zegt Stan Klerks van TNO, die vanaf het begin bij het SolaRoad-project betrokken is. De opening van de testlocatie staat gepland voor eind oktober/begin november.

SolaRoad is een initiatief van TNO, de provincie Noord-Holland, Imtech Traffic & Infra en Ooms Civiel (onderdeel van de Strukton Groep). De partijen zijn in 2011 gestart met de ontwikkeling van de SolaRoad, dat bestaat uit aan elkaar gekoppelde betonnen platen waarin zonnepanelen zijn opgenomen. De platen hebben een afmeting van 2,5 bij 3,5 meter en worden onderling mechanisch gekoppeld. ‘‘De combinatie van twee componenten die elkaar vreemd zijn was wat mij betreft onze grootste uitdaging’’, zegt TNO-onderzoeker Klerks. ‘‘We moesten immers een toplaag zien te krijgen die robuust en stroef genoeg is om er verkeer veilig overheen te laten rijden en die tegelijkertijd zodanig transparant is dat het paneel eronder toch nog voldoende zonlicht kan opvangen.’’

Maar met name de veiligheid van de gebruikers van het fietspad heeft veel aandacht gekregen. Zo is de 1 cm dikke glazen toplaag opgeruwd om de benodigde stroefheid te creëren zodat de weggebruikers niet uitglijden. Dit heeft naar verwachting ook weer consequenties voor de opbrengst van de zonnepanelen. ‘‘Op veel van dit soort vragen hopen we tijdens de twee jaar durende pilot een antwoord te krijgen’’, aldus Klerks. Voor het fietspad moet nog één aanpassing worden gedaan: omdat slechts de helft van de plaat is voorzien van een zonnepaneel, is het kleurcontrast met het beton te groot. Dit kan onveilige situaties opleveren. De ‘betonkant’ wordt daarom donkerder. In de pilot willen de onderzoekers onder meer kijken hoe het ‘zonnedek’ zich gedraagt ten opzichte van het beton. De uiteindelijke versie bestaat louter uit zonnepanelen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels