nieuws

Innovatie niet alleen een technologische kwestie

bouwbreed

Flexibiliteit, het blikveld verruimen, enthousiasme stimuleren en vaker gewoon lachen. Het zijn een paar van de voorwaarden die nodig zijn om een innovatieve bouwcultuur te krijgen, zo bleek gisteren op de Innovatie Boostmarkt in Harderwijk.

Op d e bijeenkomst, georganiseerd door Cobouw, Bouwend Nederland en hypotheekaanbieder Obvion, bespraken experts uit verschillende sectoren de innovatie in de Nederlandse bouwsector. Die kan altijd beter, bleek uit verschillende discussies. De bouwsector innoveert en moet verder innoveren, daar waren de meeste aanwezigen het over eens. In verschillende workshops kwamen voorbeelden van veranderingen voor de bouwsector aan de orde. Maar de vraag was wat innovatie precies is, hoever je daarin moet gaan en hoe je innovatie in een organisatie stimuleert. Volgens hoogleraar Innovatie Paul Iske staat of valt alles met de bereidheid van de sector om vanuit verschillende invalshoeken te kijken en te experimenteren. “Alle voorwaarden voor innovatie zijn gunstig: er is een roerige economie, er is veel nieuwe technologie en het gedrag van mensen verandert. Als je als bedrijf stimuleert dat nieuwe dingen onderzocht worden, kan je onverwachte dingen tegenkomen die de moeite waard zijn. Zo kan je zoeken naar een speld in een hooiberg, maar uiteindelijk de mooie boerendochter tegen het lijf lopen.”

Het idee van open innovatie staat Meindert Smallenbroek, directeur Bouwen bij Binnenlandse Zaken, wel aan. “M aar vaak moeten de prikkels daarvoor van buiten de sector komen. De bouwsector is van zichzelf niet erg naar buiten toe gericht.” Toch erkent hij dat de sector heel snel verandert. “Dat komt vooral door de crisis. De technologische veranderingen zijn al langer de bouw binnengekomen, maar over procesinnovatie is twintig jaar lang vooral gepraat. Pas de laatste jaren zien we dat er enorm veel gebeurt.”

Het besef dat innovatie niet alleen een technologische kwestie is, is ook bij anderen doorgedrongen. “Ik zie dat in de bouw steeds vaker de klant wordt opgezocht”, zegt Wietze Fabriek van Eneco. “Dat doen energiebedrijven ook steeds vaker door bijvoorbeeld partnerships in energie aan te gaan met de klant.”

Ook Guus van Montfort van zorgbranchevereniging Actis denkt dat die verschuiving naar de klant noodzakelijk is. “De belangrijkste trigger voor veranderingen in de sector is niet de crisis of de bezuinigingen van het Rijk, maar de verandering van de klant. Was de zorgbehoevende oudere vroeger zielig en arm, tegenwoordig is het een mondige burger met een inkomen. We moeten daar niet op inspelen met het maken van nieuwe standaardconcepten. Het verpleeghuis in Goes is hetzelfde als die in Groningen. Dat kan eigenlijk niet langer. We moeten zorgen dat de cliënt centraal staat in zijn eigen zorg. Dat kan ook steeds makkelijker. De wereld is niet complexer geworden, maar juist veel simpeler.”

Eigen gezichtspunt

M aar de klant centraal stellen is nog niet automatisch innovatie, stelt Iske. “Vaak blijft een organisatie dan toch redeneren vanuit het eigen gezichtspunt, terwijl je je juist moet verplaatsen in die klant en hem dingen moet bieden die hij juist wil hebben of gebruiken. Autobouwer Henry Ford zei ooit: ‘‘als ik mensen had gevraagd wat ze willen, dan hadden ze gezegd: snellere paarden.’’ In de bouwsector zijn ze goed op weg, maar het is noodzakelijk dat er vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken, dat men niet bang is om andere ideeën van buiten de sector toe te laten. En om die creativiteit te verhogen moet je soms provocatief opereren, nieuwe denkwijzes en verbindingen binnen de organisatie stimuleren. Weet je wat daar erg bij helpt? Lachen! Je moet voorkomen dat je organisatie terminaal serieus wordt.”

“En je moet niet bang zijn om te mislukken”, voegde Bouwend Nederland voorman Maxime Verhagen daaraan toe. “Het is helemaal niet erg om iets te beginnen dat mislukt. Dat is vrijwel iedereen die een goede vinding heeft gedaan wel eens overkomen.”

projectgegevens

tekst

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels