nieuws

Een heilig geloof in het ‘voordenken’

bouwbreed

In de installatiebranche kan slim georganiseerde logistiek veel winst opleveren. De E-installateur bijvoorbeeld werkt met veel kleine componenten. Verpak en vervoer je die efficiënt, dan maak je veel handelingen overbodig. Maar met die winst zijn de mogelijkheden nog niet uitgeput, menen Lennart Koek, directievoorzitter van Croon Elektrotechniek en Piet-Jan Heijboer, lid van de Raad van Bestuur van moederbedrijf TBI Holdings. Peter de Lange

Elektrische auto’s, elektrische scooters, minder CO 2 -uitstoot, minder overlast omwonenden, regulering van transport: bouwlogistiek is een vertrouwde term bij Croon. De directie geeft echter een andere invulling aan het begrip dan de meeste bedrijven in de bouw. ‘‘Meestal wordt er het transport naar de bouwplaats mee aangeduid’’, zegt Lennart Koek. ‘‘Wij hebben hetliever over ketenlogistiek. We rekenen vanaf de fabrikant tot achter onze monteur.’’

Croon heeft inmiddels ruime ervaring met binnenstedelijke projecten die wegens een krap bemeten bouwplaats om strak geregisseerd transport vragen. Het bedrijf nam met succes ook een volgende fase onder de loep: de distributie van materialen op de bouwplaats.

Daarbij werd het experiment niet geschuwd. Zoals een monteur een stappenteller meegeven. Uit dit onderzoekje bleek dat een monteur dagelijks grote stukken loopt omdat hij soms voor één schroefje zijn werkplek moet verlaten. Die tijdverspilling valt te ondervangen door met allerlei kleine maatregelen te voorkomen dat de monteur de etage waar hij werkt voor ieder wissewasje verlaat.

Werkkits

Een verdere productiviteitsverhoging werd bereikt door het samenstellen van werkkits naar principe van de Ikea-doos, vertelt Koek. ‘‘Zorg ervoor dat alle materialen die de monteur op één dag moet verwerken ’s morgens afgepast en uitgepakt klaar staan. Dat werkt efficiënter dan de monteur de twintig armaturen die hij die dag moet ophangen en alle bijbehorende schroeven zelf te laten uitpakken.’’

Een volgende logische stap: onderdelen voormonteren. Dat gebeurt gelijktijdig met het samenstellen van de werkkits op distributiecentra aan de stadsrand waar alle materialen worden aangeleverd. Voordat DHL, de logistieke partner van Croon, de werkkits naar de bouwplaats brengt, controleert een monteur de inhoud. Een cruciaal moment. Als de inhoud niet deugt, schieten conservatieve krachten die vasthouden aan de oude werkwijze het experiment genadeloos af. Daarom zijn de grootste sceptici de beste ambassadeurs als een nieuw systeem wél blijkt te werken.

Bij Croon is iedereen overtuigd, zegt Koek: ‘‘Natuurlijk zijn er in het begin fouten gemaakt. Nu het allemaal blijkt te kloppen, ziet iedereen de voordelen. De monteur beleeft meer plezier aan zijn werk en wij boeken een fikse kostenbesparing en kunnen dankzij de afgepaste dagtaken de planning scherp volgen.’’

Het succes is te danken aan wat men bij Croon ‘‘voordenken’’ noemt: een werkwijze die standaard wordt toegepast bij projecten in het buitenland. Voordat de benodigde materialen en gereedschappen worden verscheept, is iedere fase in het installatieproces geanalyseerd. De zending moet in één keer compleet zijn. ‘‘Anders moet je in het buitenland twee weken op een schroefje gaan zitten wachten’’, aldus Koek.

In Nederland heeft Croon het “just-in-time” afleveren van zijn materialen op de juiste plek in het gebouw toevertrouwd aan DHL. Dat vereist vergaande afspraken met leveranciers en een planning die tot in detail op orde is. Ondanks de investeringen die dit vergt, valt volgens Koek met goed georganiseerde logistiek ‘‘minstens 5 procent’’ op de bouwkosten te besparen. Dat kan verder oplopen als het proces integraal wordt benaderd. Bijvoorbeeld door een armaturenfabrikant te vragen om een simpeler verpakking dan al die duizenden afzonderlijke dozen.

Lucratief

Ook een nauwere samenwerking tussen bouwbedrijf en installateur kan lucratief zijn, stelt Piet-Jan Heijboer. ‘‘Een plafond leggen is traditioneel de aannemer zijn werk. Terwijl de installateur er het meest mee bezig is. Laten we eens kijken of we die traditionele opdeling kunnen doorbreken en uitzoeken of het zo wel slim is geregeld.’’

Voor zo’n proef is TBI met zijn verschillende bouw- en techniekondernemingen de ideale omgeving, meent Heijboer. ‘‘Croon werkt vaak met TBI-zusterondernemingen zoals Wolter & Dros en JP van Eesteren. Zij hebben onderling standaardprocessen afgesproken.’’ De basis voor meer samenwerking is reeds gelegd: TBI heeft de door Croon ontwikkelde ketenlogistiek, die met succes is toegepast bij het Labgebouw O2 van de VU aan de Zuidas in Amsterdam, onder de aandacht gebracht van al zijn bedrijven.

projectgegevens

tekst

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels