nieuws

Conflict N61 draait om gebruik Agrac

bouwbreed

Het werk aan de N61 ligt al een tijdje stil door een geschil tussen Rijkswaterstaat en aannemer Rasenberg over het gebruik van Agrac (asfaltgranulaatcementstabilisatie). Een recente uitspraak van de Raad van Arbitrage bracht geen oplossing voor het conflict.

Rijkswaterstaat vindt methode niet passen bij de ondergrond

Asf alteermachines en shovels staan al ruim een maand werkloos langs het tracé tussen Hoek en Schoondijke. Alleen aan de rotonde en de fietstunnels wordt nog gewerkt (“daarover is geen verschil van inzicht”) maar de opleveringsdatum van eind dit jaar komt in de knel. ‘‘Er lopen nog onderhandelingen, maar hoe lang de vertraging gaat duren is nog ongewis’’, aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

De Raad van Arbitrage deed 23 mei in een spoedprocedure uitspraak, maar dat heeft vooralsnog geen pasklare werkbare oplossing gebracht. De kans is aanwezig dat nog een bodemprocedure volgt en het werk stil blijft liggen. De betrokken partijen houden inmiddels de kiezen stijf op elkaar. Dat het om “technische aspecten” zou gaan is alles wat officieel naar buiten komt.

Het geschil draait echter om het gebruik van Agrac – een veelgebruikte mix van asfaltgranulaat, zand, water en cement – voor de stabilisatie van de ondergrond. Volgens de bouwer een prima oplossing die past binnen het d&c-contract. Rijkswaterstaat vindt de methode niet passen bij de ondergrond die gevoelig is voor verzakkingen, asfaltscheuren en veel extra onderhoud. De opdrachtgever weigert nog langer te betalen. De onbetaalde rekening is inmiddels opgelopen tot ruim 5 miljoen euro.

Strukton-dochter Rasenberg tekende in mei 2012 het contract met een waarde van 49 miljoen euro. Voordat de werkzaamheden voor de weg begonnen is uitgebreid archeologisch onderzoek gedaan. De totale investering voor het verbeteren van de veiligheid, de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid komt op 117 miljoen euro. De nieuwe hoofdrijbaan wordt grotendeels naast de huidige weg aangelegd. Bij de gunning van het contract is juist scherp gelet op het beperken van overlast tijdens de bouw. De woordvoerder van Rijkswaterstaat benadrukt dan ook dat vertraging en de extra hinder de vervelendste bijeffecten zijn van het conflict.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels