nieuws

BAM verbreedt A4 op proef met LEAB+

bouwbreed

BAM Wegen mag van Rijkswaterstaat een proefvak van laagenergie-asfaltbeton met wat extra bitumen (LEAB+) leggen bij de verbreding van de A4 tussen Burgerveen en Leiden. De uitvoering staat gepland voor begin juli.

Dat bevestigde Bart Hogenbosch van BAM Wegen tijdens de CROW Infradagen in Ermelo. Bij het proefvak wordt een referentievak uitgevoerd van zeer open asfaltbeton met extra bitumen (ZOAB+). Bij de aanleg maakt BAM gebruik van de ervaringen met het een jaar geleden uitgevoerde proefvak op de A18 tussen Varsseveld en Doetinchem. Daar rijden in verhouding tot de A4 weinig auto’s overheen.

Marcel Sprenger en Remy van den Beemt, respectievelijk projectorganisator en hoofd laboratorium bij BAM Wegen, presenteerden op de CROW Infradagen de voorlopige resultaten van het onderzoek op de A18. Het asfalt dat met een schuimbitumengenerator bij ongeveer 100 graden Celsius is geproduceerd (LEAB+) blijkt gelijkwaardig aan het zeer open asfaltbeton (ZOAB+). De prestaties van LEAB+ voor wat betreft waterdoorlatendheid, stroefheid en weerstand tegen rafeling zijn zelfs beter. Maar de watergevoeligheid van het laag-energie-asfalt is significant slechter. Dat hadden de onderzoekers niet verwacht.

Sprenger en Van den Beemt waarschuwen dat nog geen definitieve conclusies getrokken kunnen worden. Zij verwachten dat de veroudering van LEAB+ later zal optreden dan van ZOAB+. Dat komt door een lagere initiële veroudering door de lagere temperatuur. Uit de proef op de A18 kwam ook naar voren dat de stijfheid van LEAB+ weliswaar na zes maanden hetzelfde niveau bereikt als van ZOAB+, maar direct na de aanleg lager is. Dat past bij de goede weerstand tegen rafeling. Het LEAB+ voor de A18 is in het westen van het land bij 105 tot 110 graden Celsius geproduceerd. Na transport is het op locatie verwerkt bij 95 tot 100 graden. Dat verschil zal op de A4 kleiner zijn.

Het onderzoek past in het 3D-concept van BAM Wegen (duurzaam, doorstroming en decibellen). Het leidt tot energiebesparing en een aanzienlijke beperking van de emissie van CO 2.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels